Special Metal: Revival Birdcage

Afgelopen weekend draaide in de Texaanse hoofdstad Austin alles rond motorfietsen. In de eerste plaats ging het uiteraard om de GP of the Americas, de enige Amerikaanse MotoGP-ronde. Maar daarnaast vond in ‘Downtown Austin’ ook de jaarlijkse Handbuilt Show plaats. Die Handbuilt Show is dé plek voor Amerikaanse custombouwers om hun creaties te tonen. Een van de gevestigde namen van de ‘new wave’ custombouwers is Revival Cycles. Revival speelde op de Handbuilt Show een thuismatch want ze komen uit Austin. Zij stelden ‘The Birdcage’ voor een zeer minimalistische cruiser. De tijden dat Amerikaanse custombouwers alleen choppers bouwden en steevast voor een ‘American V-twin’, als krachtbron daarvoor gingen, ligt al een tijdje achter ons.

Zo koos Revival voor de BMW R18, de zwaarste boxermotor ooit en een krachtbron die maar met mondjesmaat wordt gebouwd. Om de luchtgekoelde 1800cc metende boxermotor te verwerven zal Revival over goede connecties met enerzijds BMW Motorrad USA en anderzijds het Duitse moederhuis, beschikt hebben.

‘The Birdcage’ dankt z’n naam aan het opvallende vakwerkframe, dat aan een vogelkooi doet denken. Niet alleen de ‘wirwar’ van tientallen framebuizen valt op, maar ook hun geringe dikte. Dat Revival Cycles het frame van de Birdcage uit zo’n dunne buisjes kon bouwen, is te danken aan het daarvoor gekozen materiaal: titanium. Het gebruik van dat materiaal vormde wel een uitdaging voor het bedrijfje uit Austin, aldus Revival Cycles-baas, Alan Stulberg.

Revival Cycles zocht en vond de mosterd voor de Birdcage in BMW Motorrads rijke geschiedenis. De recordmachine van de legendarische BMW-fabrieksrijder Ernst Henne, vormde daarbij het voorbeeld. Henne was niet alleen een wegracer maar zette ook snelheids wereldrecords neer op BMW boxermachines met compressor. Toen BMW Motorrad in december vorig jaar een exemplaar van de R18 ter beschikking stelde kon Revival Cycles met de bouw van de Birdcage beginnen.

De Revival Birdcage zal vanaf 2020 ook in beperkte serie gebouwd worden. Naar de prijs van deze exclusieve machine is het vooralsnog gissen.

 

Tekst: Bart Jacobs

Foto’s: BMW Motorrad

Geschreven op 15 april 2019
© Motoren & Toerisme