Op de vooravond van de EICMA - ’s werelds bekendste motorbeurs - lost MV Agusta de specificaties van een nieuw prestigeproject: de Brutale Serie Oro. Wederom is het kunst op wielen, in z’n puurste vorm.
Op de vooravond van de EICMA - ’s werelds bekendste motorbeurs - lost MV Agusta de specificaties van een nieuw prestigeproject: de Brutale Serie Oro. Wederom is het kunst op wielen, in z’n puurste vorm.
De belangrijkste kenmerken:
Wie even stilstaat bij de beelden begrijpt het meteen: de Brutale Serie Oro draait om meer dan alleen specificaties. Het is kunst op twee wielen. Een motor die tot op de kleinste bout meticuleus werd gestileerd en die tegelijk ook best-in-class prestaties belooft.
Het hart van de Brutale Serie Oro is de 931cc driecilinder-in-lijn die vorig jaar debuteerde in de Enduro Veloce. Maar vergis je niet: binnenin werd de unit stevig onder handen genomen, met o.a. nieuwe zuigers, een herwerkt smeersysteem, andere nokkenassen en hertekende in- en uitlaatsystemen. Dat alles levert een hoger toerenplafond op, en bijgevolg ook meer pk en koppel dan de Enduro Veloce. 148 pk bij 11.200 opm en 107 Nm bij 8.400 opm, om precies te zijn. En wie bedenkt dat 80% van die maximale koppelwaarde al beschikbaar is vanaf 3.500 opm, weet dat deze Brutale garant moet staan voor opwindende stoplichtsprintjes.
Het frame is ook kenmerkend Brutale: een stalen trellisframe (met aluminium middensectie) en een enkelzijdige aluminium achterbrug. Die laatste werd langer dan die van de Brutale 800, om de ideale balans te slaan tussen wendbaarheid en stabiliteit. Het totaalgewicht van deze krachtpatser komt op 195 kilogram, al moet je daar nog een volle brandstoftank van 16,5 liter bijrekenen.
De rijpositie van de Brutale Serie Oro zou nu ook veel comfortabeler zijn dan de look doet vermoeden. Het stuur werd verhoogd en meer naar voor geplaatst. Het zadel werd breder, langer en dikker - voor meer comfort en bewegingsvrijheid tijdens het rijden – en is uitgevoerd in luxueus rood Alcantara-leer.
De zijkant van de brandstoftank werd ook vlakker vormgegeven dan op vorige Brutale’s, wat meer beenruimte oplevert en de verbinding tussen de rijder en de machine natuurlijker moet doen aanvoelen.
Naar goede gewoonte is ook deze Serie Oro voorzien van de allerbeste Italiaanse componenten. Zo levert een nieuwe, radiaal gemonteerde Brembo-rempomp met Brembo Hypure-remklauwen een exceptionele, goed doseerbare remkracht.
Ook de vering reflecteert een premium-filosofie. Vooraan zien we een Öhlins NIX30-voorvork, achteraan een Öhlins TTX36-schokbreker. Beiden zijn volledig instelbaar en zouden zowel geschikt zijn voor gebruik op de openbare weg als op circuit.
Ook op vlak van elektronica is de Brutale Serie Oro goed uitgerust. Meest opvallend is misschien de led-koplamp: die ziet er niet alleen mooi en compact uit, maar verhult ook matrix-gestuurde bochtenverlichting. Een primeur op een stoere naked.
Ook aan de gebruikerservaring werd gedacht: een 5-inch TFT-scherm met nieuwe stuurknoppen geeft je in één oogopslag alle essentiële informatie en laat je de uitgekiende elektronica instellen. De rijder kan kiezen uit vijf rijmodi: Rain, Urban, Sport, Race en Custom. In die laatste kunnen de parameters van o.a. de bochtengevoelige ABS en tractiecontrole, anti-wheelie, gasrespons en motorremkracht verder gepersonaliseerd worden. Een quickshifter en een slipkoppeling maken schakelen kinderspel.
Om je oogappel ook tegen diefstal te beschermen, werd een GPS-systeem ingebouwd dat verbindt met de MV Agusta-app.
De Brutale Serie Oro wordt aan een gelimiteerde oplage van 300 stuks geproduceerd in Varese. Wat dit kunstwerkje zal gaan kosten, is nog niet bekend.
Wie het idee van een 931cc-driecilinder in de Brutale wel aantrekkelijk vindt, maar er geen klein fortuin aan wil uitgeven, die wacht misschien beter nog even af. Het is namelijk MV’s gewoonte om na een Serie Oro, ook een grotere serieproductie op te starten. Nog even geduld daarvoor ...