Special Metal: Indian Scout Bobber Racer by Workhorse Speed Shop

Indian Motorcycle gaat de strijd aan in de 2019 Sultans of Sprint Factory Class met een unieke Scout Bobber racer. Brice Hennebert van Workhorse Speed Shop bouwt de komende weken een Bobber om, samen met de technische inbreng en premium onderdelen van projectpartners Akrapovič, MOTOREX en Öhlins.

Brice richtte in 2016 Workhorse Speed Shop op en specialiseerde zich in bijzondere creaties die altijd de historie van de donormotor als inspiratie nemen. “Tijdens de editie van 2018 van de Sultans of Sprint, raakte ik diep onder de indruk van de motorfiets van Workhorse Speed Shop,” zegt Grant Bester, Vice President en General Manager van Indian Motorcycle EMEA. “Ik raakte met Brice aan de praat en realiseerde me al snel dat hij echt een talent heeft voor het vertellen van een verhaal door middel van zijn werk. Dus dacht ik direct aan hem toen we gingen nadenken over een speciale creatie voor Sultans 2019. Ik kijk dan ook erg uit naar de onthulling van het eindresultaat en de inspiratie erachter.

 

Brice Hennebert van de Workhorse Speed Shop werd door Indian Motorcycle benaderd om de Scout Bobber om te bouwen tot een sprintracer.

Brice Hennebert zegt: “Het is fantastisch om aan dit project voor Indian te mogen werken. Het merk heeft zo’n sterke historie; dat maakt het een avontuur om de Scout Bobber om te vormen in een volbloed sprintracer. Ik denk dat mensen echt versteld zullen staan van het eindresultaat.”

Hoewel ik nog niet teveel wil prijsgeven in dit stadium, zijn we al wel begonnen,” vervolgt Brice. “De Bobber is al gestript tot op het chassis, de tank is versmald met 200 mm, maar daar komt straks geen brandstof meer in. Daarover later meer. Ik experimenteer nu met wielen, meer voor de juiste maatvoering dan het exacte ontwerp en ik heb al een aluminium subframe gemaakt ter ondersteuning van de berijder bij die flitsende starts.”

 

Brice en de Scout Bobber gaan binnenkort langs bij Akrapovič waar ook de Low-Mount Slip-On uitlaten voor de FTR 1200 worden gemaakt. Het team daar, dat ook samenwerkt met wereldkampioenschapsteams, zal zijn geavanceerde technologie en lichtgewicht titanium toepassen om een maatwerk uitlaatsysteem te ontwikkelen. Alles voor maximale output en het best mogelijke geluid uit de 1133cc V-Twin.

Om er zeker van te zijn dat de getunede motor optimaal presteert, levert MOTOREX zijn geavanceerde smeermiddelen voor motorfietsen die onder de meest extreme omstandigheden zijn ontwikkeld en getest. MOTOREX smeermiddelen hebben mede aan de basis gestaan van talloze overwinningen en zullen ervoor zorgen dat de Scout Bobber optimaal profiteert van maximale power, een superdirecte koppeling en messcherpe schakelmomenten.

 

Bij sprintraces zijn grip en stabiliteit cruciaal om de beste tijden neer te zetten. Daarom verzorgt Öhlins voor Workhorse een compleet pakket van hun geavanceerde ophangingstechnologie, met voorvork, bijpassende achterschokbreker en stuurdemper. Öhlins heeft een lange historie in de motorsport; van nationale kampioenschappen tot aan de MotoGP. De Scout Bobber profiteert dan ook van 40 jaar aan kennis en ervaring.

 

Bron: persbericht Indian Motorcycle

Foto: Indian Motorcycle

 

 

Geschreven op 11 maart 2019
© Motoren & Toerisme