Special Metal: Buell Super Cruiser

Als één motormerk het predikaat ‘surivor’ verdient, is het Buell (Motorcycle) wel. Het merk van stichter Erik Buell zag in 1983 voor het eerst het levenslicht en dus zou het dit jaar veertig kaarsjes mogen/moeten uitblazen. Ware het niet dat de geschiedenis van Buell nog grilliger is dan een Californische canyon road. Na passages onder de vleugels van Harley-Davidson, MV Agusta en Hero leek in 2016 het doek écht te zijn gevallen over Buell Motorcycle. Maar twee jaar geleden, op 18 februari 2021, kondigde Buell Motorcycle aan dat er vers kapitaal was gevonden en dat de productie van modellen zoals de Hammerhead 1990RX en de 1990SX Carbon Fiber terug heropgestart zou worden.Twee jaar later komt het merk ook met een rist nieuwe modellen., waaronder de Super Touring, een Baja Dune Racer en deze Super Cruiser.

De motor in de Super Cruiser is Buells vertrouwde 1190 vloeistofgekoelde 72° V-twin. Buell wil zich met deze machine onderscheiden van andere Amerikaanse constructeurs – versta Harley-Davidson en Indian Motorcycle – door een snelle V-twin te bouwen. Om de Super Cruiser realiteit te laten worden nam Buell Motorcycle de Californische Hot Rod-creator en duivel-doet-al op motorgebied Roland Sands onder de arm. Volgens Sands was er vanuit de markt een duidelijke vraag naar een high-performance cruiser. De officiële foto's van de nieuwe Buell Super Cruiser laten dan ook niets aan de verbeelding over, dit is een motorfiets voor licht hooliganistische bikers met een dikke portefeuille...

 

Sands opteerde ondermeer voor een twee-in-één uitlaatlijnlijn van de Italiaanse specialist SC Project. Mede daardoor is de Super Cruiser goed voor een maximaal vermogen van 172 pk. Om het geheel ook sportief te laten sturen, liet Sands de 17-duims wielen die ook op Buells Hammerhead superbike gebruikt worden, monteren. Een bijkomende pluspunt daarvan is de ruimere keuze aan (sportief) rubber die deze keuze mogelijk maakt. Ook de rest van het rijwielgedeelte kreeg een sport-kuur. Zo werd vooraan een sportieve upside-down voorvork gemonteerd en kreeg de Super Cruiser achteraan een mono-schokbreker.Ook de rijhouding is op de Super Cruiser een stuk sportiever dan dat bij de gemiddelde standaardmachine het geval is doordat de voetsteunen recht onder het zadel, en niet voorwaarts, zijn geplaatst.

Met de Super Cruiser mikt Buell Motorcycle duidelijk op de kapitaalkrachtige ‘oudere jongere’ voor wie een Harley of Indian iets te ‘gewoon’ is.  Maar het wordt nog twee jaar wachten vooraleer de eerste Super Cruisers op Amerikaanse wegen zullen euh, rondcruisen. Buell kondigt de Super Cruiser immers als 2025-model aan. Toch kun je vandaag al een voorschot betalen om zeker te zijn van je exemplaar. Het is nog maar de vraag of we de Super Cruiser ooit in de Lage Landen te zien krijgen want het V-twin blok voldoet niet aan de Euro 5-normen.

 

Tekst: BJ

Foto's: Buell Motorcycle

Geschreven op 16 februari 2023
© Motoren & Toerisme