Special Metal: Brough Superior Lawrence

Voor het eerst sinds z’n wedergeboorte, nu zo’n 8 jaar geleden, pakt Brough Superior met een nieuw model uit. De Lawrence dankt z’n naam aan de bekendste Brough Superior-rijder ooit, de legendarische T.E. Lawrence, beter bekend als ‘Lawrence of Arabia’.

De nieuwe Lawrence oogt een stuk eigentijdser dan de S.S. 100-varianten, ook al werd de machine klassiek vormgegeven. Brough Superior omschrijft de Lawrence dan ook als, “een ode aan ons verleden, en een glimp in onze toekomst.”  Het rijkelijke gebruik van kostbare materialen valt vanaf de eerste oogopslag op. Het frame werd opgebouwd uit stukken gefreesd titanium, datzelfde materiaal werd ook voor het subframe gebouwd. Verder is de benzinetank geheel uit koolstofvezel.

Brough Superior koos ook op de Lawrence voor een parallellogram voorvork naar het ontwerp van de legendarische Franse techneut Claude Fior. De Fior-voorvork is, net als de achterbrug, uit aluminium vervaardigd. Alles oogt prachtig afgewerkt en lijkt wel net uit de werkplaatsen van een vliegtuigfabrikant te komen, wat voor een stukje ook wel zo is. Voor de afwerking trok Brough Superior duidelijk de Franse kaart met Beringer als leverancier van de remklauwen en opvallende remschijven.

 

De krachtbron van de Lawrence is een oude bekende. De watergekoelde 997 cc  V-twin, met een blokhoek van 88° produceert 102 pk (aan 9.600 opm) en heeft een maximaal koppel van 87 Nm (aan 7.300 opm). Opvallend is dat Brough Superior er wel bij vermeldt dat de V-twin nog steeds Euro 4-conform is. Gezien de relatief kleine getallen waarin Brough Superiors gebouwd worden, zal de fabrikant wel van één of andere derogatie gebruik kunnen maken. Toch zal een Euro 5-conforme motor onvermijdelijk zijn, wil het merk volgend jaar nog nieuwe Broughs slijten.

Nog iets dat opvalt bij het overlopen van de ‘spec sheet’ is het gewicht. Brough Superior geeft exact 200 kg op. We nemen aan dat dit het drooggewicht is, wat dus wil zeggen dat het titanium frame van de Lawrence een stuk meer weegt dan het ‘simpele’ stalen buizenframe van de S.S. 100.

Over Brough Superior

Brough Superior mag dan zo Engels klinken als wat, toch is het defacto een Frans merk. De Broughs worden al jaren door Boxer Design ontworpen en gebouwd. Boxer Design is in het plaatsje Saint-Jean, ten noordoosten van Toulouse gevestigd, en laat deze laatste stad nu eens het epicentrum van de Franse luchtvaartindustrie zijn. Zo profiteert Boxer Design dus volop van de nabijheid en know-how van de vele onderaannemers uit die industrietak.

 

Tekst: BJ

Foto’s: Brough Superior

Video: YouTube.com/Brough Superior

 

Geschreven op 10 maart 2021
© Motoren & Toerisme