Roger De Coster wordt 75!

Woensdag 28 augustus was een mijlpaal(tje) in de Belgische motorsportgeschiedenis, want vandaag werd Roger De Coster 75!

De Coster maakte vanaf eind jaren ’60 furore in het vaderlandse Motorcross. De Brusselaar zou in de jaren ’70 uitgroeien tot één van de eerste echte supersterren van de sport. Tussen 1971 en 1976 won hij als fabrieksrijder van Suzuki maar liefst vijfmaal de wereldtitel in de 500cc (destijds dé koningsklasse van het Motorcross). De Coster sloot z’n carrière af bij Honda, waar hij mee instond voor de ontwikkeling van Honda’s gamma tweetakt crossmotoren. Na z’n actieve carrière als rijder verhuisde hij naar de Verenigde Staten waar hij teammanager van het Honda-fabrieksteam werd in de Motorcross- en Supercrosskampioenschappen van de American Motorcyclist Association (AMA). Het was diezelfde AMA die De Coster als bondscoach voor het Amerikaanse Motorcross-team aantrok. Destijds waren er niet één maar drie landenwedstrijden in het Motocross.

In 1981 sloeg De Coster voor de eerste maal toe als AMA-bondscoach. Onder zijn leiding konden de Amerikaanse crossers, die tot dan toe als outsiders beschouwd werden, het Belgische team verslagen in de Trofee der Naties (250cc). Een bijzonder pijnlijke klap, temeer daar de Belgen in Lommel een zeker thuisvoordeel hadden. Het was niet meer dan de prelude voor meer Amerikaans succes want het daaropvolgende weekend gingen de Amerikanen in het Duitste Bielstein ook met de zege in de Motorcross der Naties aan de haal. Meteen het startschot voor een jarenlange dominantie van Team USA.

Roger De Coster, in juli van dit jaar, samen met huidig poulain Cooper Webb tijdens de Motocross National in Milville, MN.

Op Amerikaanse bodem ontpopte het Honda-fabrieksteam, onder leiding van De Coster, zich al vlug tot het te kloppen team. Bijna alle Amerikaanse rijders met naam en faam uit de jaren ‘80  gingen ‘door de handen’ van De Coster. Eén van de hoogtepunten was 1991 toen ‘Wünderkind’ Jean-Michel Bayle maar liefst drie titels (250SX, 250 MX en 500 MX) in één seizoen wist te veroveren.

Na 1992 scheidden de wegen van De Coster en Honda echter definitief. Na een jaar als consultant voor het legendarische blad Motocross Action gewerkt te hebben maakte De Coster in 1994 z’n comeback als teammanager in de ‘Cross’, ditmaal bij z’n oude liefde Suzuki. Daar zou hij tot 2010 actief blijven. Suzuki en De Coster raakten het niet eens over een verlenging van z’n contract – Suzuki wou z’n Amerikaans fabrieksteam in volle financiële crisis afbouwen – en dus moest de Belg naar een andere werkgever uitkijken.

KTM-sportbaas Pit Beirer greep de kans met beide handen en trok De Coster aan om vanaf 2011 het KTM-fabrieksteam voor het AMA Motocross en Supercross te superviseren. De Costers rol binnen het team is echter meer. In de Red Bull-docureeks ‘MX Nation’ was te zien hoe De Coster, als zeventiger nog steeds zelf mee speciale onderdelen helpt ontwikkelen én vervaardigen. Daarnaast is De Coster wellicht meer vergeten over Motorcross dan u en ik wellicht ooit zullen weten. Zelfs dit jaar werkte De Coster de twee (slopende) Amerikaanse seizoenen af, samen goed voor een kalender van 29 wedstrijden, gespreid over 8 maanden. Met nieuwe rekruut Cooper Webb wisten het Red Bull KTM-team en De Coster de felbegeerde AMA Supercross-titel binnen te rijven.

KTM-sportbaas Pit Beirer wist dat hij Roger De Coster moest binnen halen om succes te boeken in de VS.

Eind september komt De Coster opnieuw naar onze contreien, om in Assen het Amerikaanse team naar een 23e zege in de Motocross of Nations proberen te leiden! Wij geven ‘The Man’ nu al een ‘Lifetime Achievement Trophy’!

 

Tekst: Bart Jacobs

Foto’s: KTM Images/Ray Archer, Simon Cudby

 

Geschreven op 28 augustus 2019
© Motoren & Toerisme