Rij-indruk: Yamaha E-bikes

De schildpad ziet meer dan de haas’. Met die zinssnede in het achterhoofd ga ik gretig in op de uitnodiging van Yamaha om hun nieuwe gamma e-bikes aan de tand te voelen. Met de motor ervaar je sowieso de omgeving waar je door rijdt intenser dan de autobestuurder voor je, maar door de snelheid en benodigde concentratie, mis je wel de details. De voetganger ziet uiteraard het meest, maar we zijn nu eenmaal een blad met focus op gemotoriseerde tweewielers, dus laten we die elektrisch ondersteunde tweewielers-met-trappers van het Japanse motormerk met de stemvork eens op de rooster leggen.

Tekst: Bob Van Mol

Foto's: Yamaha Motor Europe

Het merk pionierde in 1993 al met z’n eerste e-bike, de Yamaha Pas. Deze fiets werd in thuisland en op de Aziatische markt een succes, voor de Westerse wereld kwam hij echter veel te vroeg. Yamaha bleef niet bij de pakken zitten en verdiepte zich verder in de technologie van de elektrische aandrijfsystemen voor fietsen. Zo is het al sinds jaar en dag mee marktleider in het segment van elektrische fietsmotoren aan de zijde van andere grote toeleveranciers als Shimano en Bosch.

Naast bediening van het thuisland levert Yamaha sinds 2018 op de Amerikaanse markt complete e-bikes en het moment is gekomen om ook het Oude Continent te bedienen. De timing is niet geheel toevallig: in maart van dit jaar werd de elektrische scooter NEOS (50cc equivalent) gepresenteerd aan het grote publiek, nu krijgen we de drie beschreven e-bikes en lente volgend jaar zullen we kennis maken met een nieuw concept dat naar verluidt een speedelec wordt.

Crosscore RC

Net aangekomen in het hotel aan de Spaanse Costa Brava, krijgen we prompt de eerste fiets aangemeten. De Crosscore is een hybride model met iets dikkere straatbanden en fijne looks, verkrijgbaar in wit en muntgroen. Dit concept is op maat gemaakt voor de stadsbewoner die graag z’n auto of het openbaar vervoer wat vaker vervangt door een  fiets. Eveneens uitstekend geschikt voor recreatief gebruik in het weekend of om, mits montage van de beschikbare trekking accessoires, langere tochten te ondernemen. De testrit begint met een schier eindeloze klim van helemaal beneden aan zee naar een prachtig dorp gelegen in het hogere hinterland.

Ik ben erg blij met de ondersteuning van de PW-ST aandrijfeenheid met z’n maximumkoppel van 70 Nm, gevoed door een accu van 500 Wh. Met de hulp van m’n benen, leveren we samen kracht aan een Shimano SL-M2010-9R-kettingset. Aan een snelheid van 20 à 25km/u rijden we de berg op. Zonder de bekrachtiging zou dat eerder stapvoets zijn. Net over de top van de berg is een kleine bochtige afdaling tot het centrum van het dorp. Lekker snel scheuren we op snelheid door de bochten tot een sirene achter ons weerklinkt. Een politieauto wil onze groep duidelijk voorbij. Ik knijp onder hellingshoek heel zachtjes in de achterrem om de zwaailichten voorbij te laten, maar de achterband vindt dit duidelijk geen goed idee. Achteraan breekt de fiets uit, ik schrik me een hoedje en weet ternauwernood te corrigeren. Blijkt dat standaard niet de beste kwaliteit banden is gemonteerd.

Overigens heb ik verder niets aan te merken op de kwaliteit van gebruikte materialen. Alles voelt solide en kwalitatief aan. Op de grindparking waar ik m’n beurt afwacht voor de fotoshoot, komt de kleine kapoen in me naar boven. Ik maak enkele (bescheiden) wheelies, fiets meters verder met geblokkeerd voorwiel (prima remmen trouwens) en teken enkele s-lijnen op de parking met het achterwiel. De Crosscore vindt het allemaal prima en toont z’n speels karakter. Na de fotoshoot komt de beloning in de vorm van een schier oneindige afdaling. We hebben horen waaien dat tot nog toe de topsnelheid op dit erg bochtige stuk 59 km/u is, waarmee de toon gelijk is gezet in de groep. Ikzelf klok af op 57km/u, maar een collega breekt het record met enkele punten. Onverantwoord in stadskledij, maar o zo leuk. Aan deze snelheden apprecieer ik de stijfheid van het frame enorm, zeker bij de kleine oneffenheden in het asfalt. Een erg leuke en bruikbare fiets is dit. Met eventuele spatborden en de genoemde trekking accessoires, maak je van deze hippe tweewieler een vriend voor alledag. Dit aan de verantwoorde prijs van € 2999.

Moro-07

We trappen de volgende dag op gang met de Moro-07, de eMTB. De aanwezige collega’s schrijven of voor fiets-magazines, of ze zijn het gewend kilometers te malen met de koersfiets in het weekend. Aangezien m’n conditie ooit beter was, stel ik me de vraag of ik het einde van de dag zal halen. Er staan namelijk in totaal 65 bergkilometers op het programma, het zullen er uiteindelijk dik 70 worden. Na het afstellen van de vering voor en achter op ieders gewicht, start de rit met een fikse klim. De 85 Nm die de nieuwe generatie PW-X3 aandrijfeenheid levert, zet dadelijk de toon. Om een oude Opel-reclame te citeren: “Ik vlieg de berg op”. Al snel rijden we single-tracks op en neer aan een heerlijk hoog tempo. In een verder verleden zat ik haast ieder weekend op de mountainbike, ik ben het niet verleerd.

Zolang je anticipeert op het terrein door de juiste versnelling te kiezen( hogere cadans), is er geen helling te steil en geen zand te mul. Waanzin waartoe deze fiets in staat is! Het brede stuur zorgt in combinatie met het compacte Dual Twin-frame met dubbele boven- en onderbuizen, ontworpen voor een nauwkeurig afgestelde stijfheidsbalans, niet alleen voor een uitstekende wendbaarheid, maar ook voor vertrouwen aan hoge snelheid op snelle brandwegen. De RockShox vering voor en achter vlakken boomwortels en stenen weg of herleiden ze tot een minimum, waardoor de Maxxis 27,5 x 2,6 inch banden ten allen tijde maximale grip houden op de ondergrond. De ‘dropper seat post’ - je verlaagt of verhoogt je zadel met een druk op de knop - katapulteert me gelijk terug naar m’n kinderjaren. Met het zadel op de laagste stand doet de grote Moro-07 me onwillekeurig terugdenken aan m’n Minerva BMX in de ‘80s.

Je hebt alle vrijheid om te bewegen naar voor en achter, terwijl het lage zadel met een duwtje van je been links of rechts bijdraagt aan ultieme wendbaarheid. Ondanks het hogere gewicht (23,9kg bij maat M) in vergelijking met een gewone MTB, is de Moro-07 niet vies van iedere gelegenheid waar een sprongetje zich aandient. Vertragen voor een haakse bocht in een afdaling doe je met veel gevoel voor én achter dankzij de Magura MT5-schijfremmen. We rijden met onze groep zo snel dat we ruim drie kwartier te vroeg arriveren op de lunch. Jordi, onze Spaanse gids, vraagt of we eventueel nog een extra ommetje willen maken. Natuurlijk willen we dat, want de pret kan niet op en we hebben nog twee van de vier ledjes batterijvoorraad over van de geïntegreerde Yamaha 500 Wh- accu, en dat na 25km berg en dal. Als je meer informatie wil dan de op de stuurpen gemonteerde Yamaha Interface X je vertelt, kan je via Bluetooth® Low Energy-technologie een smartphone koppelen. Ook is de Interface X compatibel met veel fietscomputer-merken.

U las het misschien al tussen de regels door: I love this bike! Voor 5499€ kan hij de jouwe worden.

Wabash RT

Helemaal opgeladen na een heerlijke maaltijd zwaaien we ons been over de derde en laatste tweewieler in het nieuwe gamma: de Wabash. Deze gravel-bike voelt zich zowel op het asfalt als op milde offroad wegen thuis. Na een stukje over de weg en een vlonderpad langs het strand dient de eerste strook gravel zich aan. Even wennen wel na de rit met de Moro-07 en z’n geweldige vering die alle oneffenheden opslokt. De Wabash is niet voorzien van enige demping waardoor iedere kiezel in de strook zich bij wijze van spreken laat voelen in je hele lichaam. De banden blijken wel heel hard opgepompt te zijn voel ik bij een korte stop, en m’n idee de voorband een beetje af te laten werpt z’n vruchten af.

Ook komt dit de wegligging ten goede in de korte strookjes los zand op de veldwegen. De fiets went snel en het concept ligt me. Al gauw rijden we in groepjes van twee naast mekaar over de talloze gravelwegen en boerenpaden, pratend over koeien en kalveren, terwijl het herfstige landschap voorbij glijdt. Ook bergop stokken de gesprekken niet, want de geluidsarme PW-ST aandrijfeenheid van slechts 3,4 kg duwt aangenaam mee zodat de rijder niet buiten adem raakt. De computer heb ik ingesteld op automatisch: een sensor bepaalt de hoeveelheid kracht die de elektromotor moet geven afhankelijk van de hellingshoek en/of tegenwind. Op de Wabash komt dit systeem nog meer tot z’n recht dan op de Moro-07, waar ik dat liever zelf op bepaalde. Yamaha claimt in de promopraatjes dat bij deze fiets de reis net zo belangrijk is als het doel. Ik kan ze geen ongelijk geven. Ons magazine draagt toerisme in z’n titel, deze fiets draagt dat in z’n genen. Helaas valt er steeds meer regen uit de hemel. In combinatie met de plotse daling van de temperatuur sinds de middag, drijven we het tempo spontaan de hoogte in. De warme douche lonkt.

Voor het eerst vandaag merk ik dat ik niet even getraind ben als de collega’s. Bergop houden ze een tempo aan van om en bij de 30km/h en moet ik een gat laten. De fiets duwt mee tot een snelheid van 25km/h, alles erboven is op menselijke kracht. Het is op deze moment dat het extra gewicht van batterij en motor zich laat voelen. Om me niet te laten kennen, ga ik in de stukken bergaf extra hard zodat ik kan bijbenen. Op het natte asfalt komt de kwaliteit van de remmen tot uiting: heel fijn te doseren zodat het achterwiel net niet blokkeert en de voorrem blijkt erg bruikbaar voor nog dat tikje meer stopkracht. Klappertandend en doorweekt hang ik de fiets aan de haak. Wat een fijne 40 kilometers waren dit! De Wabash is de jouwe voor € 3.999,00.

 

 

Dealers

Yamaha stort zich met deze fietsen in een nieuw avontuur in de steeds groeiende markt van e-bikes en doet dit met volle vertrouwen in de toekomst. Het merk heeft op de Europese markt een netwerk van wel 800 dealers die vrijblijvend kunnen intekenen op het fietsengamma. Er is geen enkel andere producent van fietsen die zoveel verdeelpunten kan voorleggen. De verkoop van de drie e-bikes verloopt online. Je kan vanuit je luie stoel een fiets bestellen en die of thuis, of bij een dealer naar keuze laten leveren. Ook kan je naar een verdeler van het merk stappen en samen de aankoop online doen. Dat laatste lijkt me niet in het minst de betere keuze aangezien de dealers gaan fungeren als testcentrum. Ze zullen alle modellen altijd voorradig hebben om te proberen, dat telkens in de maten S/M/L. Eveneens worden ze opgeleid om het specifieke onderhoud te verrichten aan de fietsen.

Bob hoopt stilletjes dat de Sint een Moro 07 brengt...

Zoete dromen

Omdat België en Nederland belangrijke markten zijn inzake fietsverkoop, worden de lage landen bij de eersten bediend in de uitrol van de verdeling van de fietsen. We mogen in de loop van het eerste kwartaal de e-Yamaha’s verwachten. Zelf heb ik alvast het plan opgevat een oude hobby nieuw leven in te blazen na dit fijne wedervaren. Winterse dromen over een mountainbike, de wildste misschien wel over een Moro 07 in m’n garage. Want: wie stil is, hoort meer in het bos!

 

CrossCore RC

 

PW-ST-aandrijfeenheid van slechts 3,4 kg, die is uitgegroeid tot een bestseller

Automatische ondersteuningsmodus

Maximumkoppel van 70 Nm

23,9 kg bij een middelgroot frame

Yamaha Lithium Ion 500Wh, 36V, 13.4Ah

Shimano Alivio

 

 MORO-07

Yamaha Dual Twin-frame met dubbele boven- en onderbuizen

Compacte en lichte PW-X3-aandrijfeenheid: slechts 2,75 kg

Koppel van 85 Nm

23,9 kg bij een middelgroot frame

Yamaha Lithium Ion 500Wh, 36V, 13.4Ah

Yamaha Interface X die smartphoneconnectiviteit mogelijk maakt

RockShox LYRIK SELECT RC 160mm 37mm OS

RockShox SUPER DELUXE SELECT+ RT 210X55 DEBONAIR YAMAHA tuning

Magura MT5 met 203mm Storm CL rotoren. 4-Zuiger

Shimano Μ8100 XT 1x12-speed aandrijving

Voor: Maxxis Minion DHF New EXO+ /3C MaxxTerra 27.5x2.6, Achter: Maxxis Rekon New EXO+ /3C MaxxTerra 27.5x2.6

 Wabash

 

Geluidsarme PW-ST-aandrijfeenheid van slechts 3,4 kg

Maximumkoppel van 70 Nm

21,4 kg bij een middelgroot frame

Yamaha Lithium Ion 500Wh, 36V, 13.4Ah

Display A

Shimano GRX-cassette

 

Geschreven op 22 november 2022
© Motoren & Toerisme