Rij-indruk: Voge 500AC & Voge 500DSX

Het motormerk Voge van het Chinese conglomeraat Loncin heeft er weer een nieuwe speelvogel bij. Sinds de introductie in 2020 op de markt van de Lage Landen staat de teller ondertussen op liefst twaalf modellen. Deze keer gingen we op pad met de Voge 500AC en de Voge 500DSX.  

De nadruk ligt weliswaar op de 500AC, deze is compleet nieuw terwijl we de 500DS twee jaar geleden al testten. Bij deze benaming komt een “X” bij die wijst op de spaakvelgen in plaats van de klassieke gegoten velgen. Zoals wel vaker past deze look goed bij de compacte tourmachine. De overige wijzigingen blijven beperkt. De DS krijgt ook nog een versie met een LX achtervoegsel die voor ongeveer achthonderd euro extra met een driedelige aluminium kofferset pronkt. 

Vol op de gas

De 500AC of Advanced Classic positioneert zich perfect in de categorie van het A2-rijbewijs met zijn 34,5 kW of 46,2 pk aan 8.500 opm, terwijl het koppel uitkomt op 42,5 Nm aan 7.000 opm. De ideale cijfers die je moet hebben voor een dergelijke motor en die soepel worden vrijgegeven door de 471 cc grote tweecilinder. Enkel in eerste en tweede versnelling tijdens stapvoets rijden is het motorblok soms wat wispelturig, maar dat kan je opvangen met de koppeling. Vooral wanneer je het motorblok goed laat draaien, komt het beste ervan naar boven. En dan kan je prima aan de rol gaan in onze contreien om dat het voor de niet al te veeleisende rijder een perfecte balans biedt tussen rijplezier en legaliteit. Aan de stoplichten kan je lekker vol op het gas gaan en hoef je ondertussen niet te staren naar die snelheidsmeter. Waarmee ik bedoel dat het trage jongen zou zijn, want snelheidssensatie is zeker aanwezig. In de 500DSX vinden we trouwens hetzelfde blok, al lijkt die in de 500AC net dat tikkeltje verfijnder en speelser, misschien door het mindere gewicht of een verdere doorontwikkeling. 

2022_Voge_500

Neoretro

Met een zadelhoogte van 790 mm en een slank zadel is de 500AC zeker toegankelijk voor het brede publiek dat Voge voor ogen heeft. Maar evengoed met mijn lengte van 1m90 is het aangenaam vertoeven op de naked en voel ik het nergens een vervelende kramp opkomen. Van kapitaal belang voor een dergelijke motor is natuurlijk het uiterlijk. We kunnen meerdere bomen opzetten over de rijeigenschappen, maar uiteindelijk lijkt dit mij een klasse waar vooral de looks de doorslag geven. En het is de Chinezen goed gelukt. We zouden het cliché van kopieergedrag kunnen bovenhalen, maar dat geldt voor zowat elke klassieke naked, en het zou deze Voge wat oneer aandoen. Het is immers een originele verschijning die ook een paar leuke stijlelementen heeft. Ik val vooral voor de kont van deze motor met z’n slanke ledverlichting. Ook de richtingaanwijzers mogen er zijn, net als het eendelige zadel en de benzinetank die 19 liter bevat, wat best veel is voor een motor van dit kaliber. Langere ritten zijn dus geen probleem. Ook de uitlaat is geen lompe regenbuis, maar fijn afgewerkt net als andere details zoals de radiatorbescherming en het achterste spatbord. Op het brede stuur vinden we een USB-poort en een eenvoudig TFT-dashbord met bluetoothconnectiviteit en een bandenspanningsmeter. Je kan kiezen als kleurstelling kiezen tussen zwart en grijs, en dat is wat beperkt. Er had hier zeker voor het jonge volkje gerust nog een opvallendere kleur aan toegevoegd mogen worden.  Of waarom niet eens gek doen met een kleurrijk kunstwerkje op de benzinetank, moeilijk kan dat niet zijn. Misschien een idee voor creatieve motorrijders om zelf aan de slag te gaan. 

Merkenkennis

Zoals alle Voge modellen beschikken ook de 500AC en 500DSX over onderdelen met klinkende namen zoals Nissin-remmen, KYB-veerelementen en Bosch elektronica. Voge wordt dan ook in de markt gezet als het premiummerk van Loncin. En zo begint het ook aan te voelen. Om ze meteen op gelijke hoogte te zetten met Europese of Japanse concurrenten is misschien net te vroeg. Er blijven immers detailverschillen, maar je ziet het merk duidelijk met grote stappen groeien. Geef ze nog een twee jaar en ik zou er niet versteld van staan dat ze wel op gelijke hoogte zitten of zelfs een stapje verder staan. Tenslotte werken ze ook al langere tijd samen met premium Europese merken zoals MV Agusta of BMW die ongetwijfeld veel expertise en relaties met toeleveranciers opleveren. Dat vertaalt zich bijvoorbeeld in de dubbele remschijven van Nissin en een UPSD van KYB. 

Testgrond

Een vierkant afgelijnd door de grenzen van de rivieren Schelde en Ruppel en de steden Mechelen en Brussel geldt als testgrond waarin we kriskras door alle dorpen en landbouwgronden rijden. En voor een dag als deze moet je gewoon erkennen dat dit een ideale motor is. Nergens kom je tekort en je hebt vooral nergens te veel. Een slanke motor van ongeveer tweehonderd kilogram rijklaar die speels langs alle verkeersobstakels wipt, met die troeven schudt de AC het kind in je wakker. Ik kan de motor niet echt op fouten betrappen en zelfs de vering is behoorlijk comfortabel voor ons helse Vlaamse wegdek. De 500AC heb je vanaf € 6.599,00 en de 500DSX moet € 6.699,00 kosten, dat is vierhonderd euro meer dan de 500DS. Binnen Voge is er ook een 300cc-lijn met eenzelfde soort modellen die navenant goedkoper zijn. 

Conclusie

Ik ben absoluut overtuigd van de 500AC en evengoed van de 500DSX, al wist ik dat twee jaar geleden al. Er is trouwens ook nog een Voge 500R die de concurrentie aangaat met de meer agressief ontworpen nakeds. Maar wat mij twee jaar geleden al opviel, valt mij nu weer op. Net als het streven naar premiumkwaliteit is ook de prijs premium of toch tenminste in lijn met de concurrentie terwijl je zou verwachten dat een Chinees merk onder die marktprijs duikt. Zo heeft het Italiaans klinkende maar evengoed Chinese Benelli twee motoren in de rangen die op alle vlakken ongeveer dezelfde cijfers in de weegschaal leggen, met de Leoncino 500 en de TRK 502 X. En ook Honda heeft een 500 cc-lijn die uitpakt met zeer vergelijkbare prijzen en prestaties. Maar het is vooral de Pilen 401-reeks van Husqvarna die, weliswaar met een eencilinder, zowaar lichtjes goedkoper is en stilistisch origineel voor de dag komt. Ben je dus op zoek naar een goed ogende en speelse naked voor in de stad en daarbuiten? Dan zegt de evidentie wel dat deze 500AC een testrit verdient, net als de 500DSX voor de startende reiziger.  

Voge 500AC
Motor: vloeistofgekoelde tweecilinder lijnmotor viertakt
CI: 471 cc
Drooggewicht: 185kg
Vanaf: € 6.599,00
Voge 500DSX
Motor: vloeistofgekoelde tweecilinder lijnmotor viertakt
CI: 471 cc
Drooggewicht: 194kg
Vanaf: € 6.699,00

Tekst: Charly de Kinderen

Foto's: Jonas Roosens

Geschreven op 24 maart 2022
© Motoren & Toerisme