Met zoveel straffe concurrenten is de nieuwe Triumph Speed Triple 1200 RS opgejaagd wild. Hij moet zich daarom meer dan ooit ontbolsteren als krachtpatser. De markt dicteert het onmogelijke, maar de ingenieurs uit Hinckley hebben de uitdaging omarmd en ze tonen in het Franse Pau met verve hun kunnen.
De Triumph Speed Triple zag het levenslicht in 1994 en werd meteen dé referentie in zijn klasse. Twee keer, in 2005 en in 2018, onderging de Speed Triple een grondige transformatie. Ondertussen is het 2021 en is de Speed Triple allang niet meer de enige topspeler in deze competitie. De motor is op alle vlakken grondig aangepakt, maar in dit segment verschuift de focus steeds meer naar het piekvermogen. Dat cijfer blijft maar stijgen en bereikt stilaan absurde hoogtes. Terwijl nieuwkomers van andere merken zich tegenwoordig beperken tot bescheiden wijzigingen in vermogen en soms zelfs een daling doorvoeren omwille van de strengere uitstootregels, klapt Triumph doodleuk 30 pk bovenop de 150 pk van het uitgaande model. In tijden waarin de race naar de vermogenspiek voorbij lijkt, is dat een hele prestatie en een opmerkelijke uitzondering op de regel. Ook het piekkoppel stijgt met 8 Nm, net als de rode lijn, die opschuift met 650 opm.