Rij-indruk: Royal Enfield Himalayan

De meest betaalbare wereldreiziger krijgt een update voor het modeljaar 2021, maar de wijzigingen zijn niet wereldschokkend omdat de avonturier dat ook niet nodig had. We reden er mee in Nederland, om bevestigd te krijgen wat we ergens al wisten. 

2021 is niet zomaar een jaar voor Royal Enfield, het viert zijn 120ste verjaardag en het is daarmee het oudste motormerk dat zonder onderbrekingen motoren heeft geproduceerd. Een titel waarmee je terecht kan uitpakken. Met een charmant gamma blijft het merk de Europese markt stap voor stap te overtuigen van hun plezierige motoren voor een betaalbare prijs. De Himalayan is de meest avontuurlijk van de familie. 

Heuvelrug

We bevinden ons niet op de zuurstofarme hoogtes van Nepal, maar op de Utrechtse Heuvelrug. Een omgeving met bescheiden niveauverschillen, maar rijk aan natuur. Een prachtige omgeving dicht bij huis dus. Zoals gezegd zijn de updates even bescheiden als de Himalayan zelf.  We noteren natuurlijk het nieuwe Euro5-motorblok dat nog steeds 24,5 pk en 32 Nm produceert uit een eencilinder met een inhoud van 411 cc. Die prestaties lijken voornamelijk te pieken in het toerengbied tegen de begrenzer, die evenwel eenvoudig te overschrijden is zonder dat de luchtgekoelde motor lijkt tegen te stribbelen. Het is zeker niet het meest potente motorblok, maar het is prima om vlotjes mee te kunnen op onze wegen en het biedt toch voldoende plezier. Het toont zich ook een soepel motorblok zonder al te veel trillingen in het middengebied. Een bijkomend voordeel van deze cijfers is natuurlijk dat de Himalayan geschikt is voor de houders van een A2-rijbewijs. Zijn vriendelijke prijs is in die zin natuurlijk nog een extra troef. 

Navigator

Verdere aanpassingen beperken zich tot de zadeldrager die minder hoog is waardoor de opstap vergemakkelijkt, en het buizenframe vooraan is verkleind om rijders met lange benen zoals mezelf niet te hinderen. En daarin zijn de ontwerpers zeker geslaagd. Enkele panelen zijn lichtjes aangepast en het windscherm is verbeterd en biedt voor zijn kleine oppervlakte een goede bescherming. De grootste nieuwigheid is de ronde navigator die kan verbonden worden met de smartphoneapp van Royal Enfield en eenvoudige instructies geeft op het kleine schermpje. Het is redelijk eenvoudig uitgevoerd maar dat kan ook werken, want je zal niet verloren rijden. Tot slot kan je nu ook het ABS achteraan uitschakelen om net iets meer spanning te brengen in die offroad rit. Onverharde weg stond helaas zeer beperkt op de planning, maar onze moddermeisjes bewezen in het huidige nummer van Motoren & Toerisme dat je met de Himalayan aardig je plan kan trekken naast het asfalt. 

Prijsklopper

De Himalayan weegt rijklaar 185 kilogram met vijftien liter benzine aan boord, meer dan voldoende voor deze zuinige eencilinder. Het is dus een relatief lichtgewicht, maar dat komt niet volledig tot uiting in het stuurgedrag, dat iets zwaarder aanvoelt dan je zou verwachten. Anderzijds is het geheel wel zeer volwassen en stabiel voor een motor in deze prijsklasse. De houding op de motor is ruim en comfortabel, al zou ik de achterste monoshock net iets zachter zetten om bulten en dergelijke vlotter te incasseren. De afwerking scoort ook hoge punten over de hele lijn. De motor voelt oprecht degelijk en solide aan. Nooit krijg ik het gevoel op een budgetmotor te zitten. Enkel de afwezigheid van LED-verlichting zou je kunnen aanvinken als opmerking, maar dit type motor kan perfect zonder. Als rechtstreekse concurrent heb ik natuurlijk de KTM 390 Adventure in mijn achterhoofd die we ondertussen al geruime tijd als langeduurtest hebben. De KTM biedt performantere prestaties en een blits kleurenscherm met veel meer mogelijkheden, maar de Himalayan spreekt meer tot de verbeelding met zijn klassiekere uitstraling en meegaande motorkarkater. Daarnaast kost de Oostenrijker 7.049,00 euro tegenover 5.499,00 euro die je moet neerleggen voor de Royal Enfield. Toch een aanzienlijk verschil van 1.500,00 euro. Maar los van deze concurrent, krijg je veel motor voor weinig geld en het is daarmee een ideale instapper voor elke reiziger, maar evengoed voor de stadspendelaar. Het buizenframe rondom de tank biedt niet enkel bescherming maar ook extra bagagemogelijkheden net als het achterste buizenframe. De Himalayan komt volgens drie kleurstellingen: Mirage Silver, Pine Green, Granite Black en de prachtige Lake Blue uitvoering. 

2021_RoyalEnfield_Himalayan_Nederland

Conclusie

De Himalayan belichaamt een droom of toch de marketing daarachter. Maar het werkt echt. Onbewust neem je die kleurrijke beelden van weidse landschappen in de Himalaya mee op de tocht. Royal Enfield heeft dat goed gezien en is hier sterk in. Daarnaast zet het merk sterk in op verbondenheid en moedigt het rijders van over de hele wereld aan om samen te rijden. Het enthousiasme is aanstekelijk en de Himalayan krijgt me helemaal mee in dat verhaal. Vandaag zijn we beperkt in tijd, maar wat zou ik graag eens een lange tocht ondernemen op deze pure tweewieler. Hij ontbeert overbodige franjes en op een klassiek, karaktervolle manier belichaamt hij de drang om de wereld te ontdekken. Dromen waarmaken was nog nooit zo betaalbaar. 

Kleuren

Royal Enfield Himalayan 401
Motor: luchtgekoelde eencilinder viertakt
CI: 411 cc
Rijklaar gewicht: 185kg
Vanaf: € 5.499,00

Tekst: Charly de Kinderen

Foto’s: Motografie en Flink21

Website Royal Enfield: https://royalenfield-benelux.be/modellen/himalayan/

Geschreven op 20 mei 2021
© Motoren & Toerisme