Rij-indruk: Royal Enfield Bullet 350

Indisch icoon is terug

Bonneville. Monster. Commando. Bullet. Er is een selecte lijst van motoren die op zichzelf al zo'n icoon zijn geworden dat het simpelweg overbodig is om de naam van de fabrikant toe te voegen. De Royal Enfield Bullet ging er even tussenuit toen de allerlaatste 500cc versie werd geproduceerd in 2020. Maar dit was slechts een korte onderbreking in de claim van RE dat de Bullet de langste ononderbroken productiemotor in de geschiedenis is sinds zijn debuut in 1932. Deze eerste Bullet werd nog in Redditch in Engeland geproduceerd voor de oprichting van RE India in 1955.

Nu keert de Bullet terug met een geheel nieuw ontwerp gebaseerd op RE's nieuwste generatie J-Series lucht/oliegekoelde 349cc eencilindermotor. Dit platform werd drie jaar geleden geïntroduceerd in de zogenaamde 'Easy Cruiser' Meteor 350. Een jaar later kwam de nieuwe Classic 350 op hetzelfde platform. En in augustus 2022 introduceerde RE de Hunter 350, een geheel nieuw stadsmodel dat vooral gericht is op jongere motorrijders in India. Bullet Meri Jaan - 'Deze Bullet is mijn leven'. Dat is de slogan die Royal Enfield opnieuw van onder het stof haalt. Deze motor is een belangrijk onderdeel van het sociale weefsel van India. Vaak is het zelfs een erfstuk dat van generatie op generatie wordt doorgegeven. Er bestaan ook meer dan duizend verschillende Bullet clubs in het hele subcontinent. 

2023_RoyalEnfield_Bullet350_01

Zuinig

Elk onderdeel van de 2023 Bullet 350 is nieuw ten opzichte van de vorige versie. De inmiddels beproefde eencilindermotor uit de J-serie produceert 20,2 pk bij 6.100 opm en een koppel van 27 Nm bij 4.000 opm. Het motorblok is opnieuw afgesteld om de prestaties beter te spreiden. Er is ook hard gewerkt om de Bullet zuiniger te maken, een belangrijk element voor de Indiase klanten die nog steeds 88 % van de RE-markt vertegenwoordigen. RE claimt dat 2,63 l/100 km mogelijk is. Zo heeft de vijfversnellingsbak een overdrive. De nieuwe Bullet heeft een leeggewicht van 195 kg en een brandstoftank van 13 liter. Er is bewust gekozen om niet verder te gaan met de ontwikkeling van een 500cc-versie. De reden hiervoor is het onverwachte succes van de 650cc tweecilindermodellen op de Indiase thuismarkt waardoor de behoefte aan een krachtigere versie van het eencilinderassortiment voorlopig onbestaande is.

2023_RoyalEnfield_Bullet350_01

Terwijl het motorblok van de 350 Bullet in wezen hetzelfde is, zou het stalen buizenframe met dubbele lus, volledig hertekend zijn. Spaakwielen, remmen en vering worden wel gedeeld met de nieuwe Classic. De zithoogte van 805 mm is hoger dan de 800 mm van de Hunter en de 765 mm van de Meteor/Classic. Dit draagt bij aan een ruimere zithouding, zonder dat dit ten koste gaat van de mogelijkheid om beide voeten plat op de grond te zetten. Dat is te danken aan het smalle overstapgedeelte van het dubbele zadel. In combinatie met het vrij hoge, naar achteren getrokken stuur met dikke handvatten levert dit een aangename rijpositie op.

Voorspelbaar

De Bullet is erg voorspelbaar in de manier waarop hij reageert op het gashendel dankzij een uitstekende brandstofinspuiting, hoewel er nog steeds geen keuze is uit rijmodi, noch elektronische rijhulp zoals TC. De vermogensafgifte reageert soepel in elk van de onderste drie versnellingen, waardoor je het gewillige karakter van de Bullet kan benutten. Als maximumsnelheid zag ik 122 km/u op de analoge snelheidsmeter. Maar de meeste Bullet-klanten in India voor wie de motor is ontworpen, zullen in het dagelijks gebruik niet harder rijden dan 80 km/u. Dankzij de tandwielaangedreven balansas zijn er amper trillingen. Omhoogschakelen doe je via de hak-en-teen versnellingspook. De koppelingshendel zelf is niet licht, maar wel voldoende soepel voor een dag in de drukte van het Indiase verkeer. Omdat de vijfde versnelling een overdrive-versnelling is, kun je deze best behouden om te cruisen omdat de acceleratie in de hoogste versnelling niet geweldig is.

2023_RoyalEnfield_Bullet350_01

U-turn

Het door Harris ontwikkelde twin-loop frame is uitgerust met een niet-verstelbare Gabriel-voorvork van 41 mm met een veerweg van 130 mm en twee achterschokdempers waarbij  de veervoorspanning instelbaar is met een maximale veerweg van 102 mm. De gekozen geometrie zorgt voor een responsief stuurgedrag  en krappe U-turns zijn gemakkelijk te nemen. De motor is lekker wendbaar in de manier waarop je hem aan elke snelheid van links naar rechts door krappe bochten jaagt. De bodemvrijheid komt hierbij zelden in de problemen. De spaakwielen zijn voorzien van CEAT-banden van Indiase makelij, 100/90-19 voor en 120/80-18 achter. De hardere rubbersamenstelling zorgt voor extra kilometers, maar dat gaat wel ten koste van de feedback. Beide remklauwen worden geleverd door Bybre, Brembo's Indiase dochteronderneming. De Bullet is uitgerust met tweekanaals ABS, zij het niet van het hellingsgevoelige type. 

2023_RoyalEnfield_Bullet350_01

Vanaf november zal de Bullet 350 verkrijgbaar zijn in drie verschillende kleurenschema's. In tegenstelling tot de Meteor staat de Turn-By-Turn navigatiemodule van Royal Enfield op de lijst van accessoires, en is hij niet standaard. IN die lijst vind je ook een veelvoud aan zadels en verschillende sturen. Er is ook een selectie rijkleding met de kenmerkende krijtstrepen van de Bullet. Een USB-poort is wel standaard aanwezig.

Naast de Meteor, Hunter en Classic is de Bullet 350 het meest universele model van Royal Enfield. Je krijgt zoals steeds bij RE een heleboel motorfiets voor je geld, compleet met drie jaar garantie zonder kilometerbeperking. Het is een functioneel en prettig retro-model dat toegankelijk, wendbaar en comfortabel is. Maar dat vooral een heleboel plezier biedt - motorrijden zoals het vroeger was, gebracht naar een 21e eeuws publiek door India's toonaangevende specialist in het doen herleven van het verleden in een moderne context.

Tekst: Alan Cathcart/CdK – Foto’s: Royal Enfield

Royal Enfield Bullet 350
Motor: lucht/oliegekoelde eencilinder viertakt
CI: 349 cc
Rijklaar gewicht: 195kg
Geschreven op 26 september 2023
© Motoren & Toerisme