Rij-indruk: Lightning Strike e-bike prototype

Tekst: Alan Cathcart/CdK –

Foto’s: Lightning Motorcycles/Kevin Wing

 

De beschikbaarheid, prestaties, actieradius en oplaadsnelheid van elektrisch aangedreven tweewielers gaat crescendo, maar de initiële aankoopprijs blijft ondanks alle hulp van overheden aan de hoge kant. Zelfs de relatief goedkope Zero SR/F geeft een vanaf-prijs van 20.000 euro en het LiveWire-model van Harley-Davidson zal een pittige 30.000 euro moeten kosten. Nee, het redden van de planeet is niet goedkoop. Maar dat gaat veranderen, nu Lightning een betaalbare e-bike op de markt brengt die de concurrentie pijn kan doen.

We stellen u voor aan het Amerikaanse Lightning van de zestigjarige en in Iowa geboren Richard Hatfield. Hij is al dertien jaar bezig met het ontwikkelen van elektrische motoren. In een sector als deze is de concurrentie bikkelhard en het briljante doorbraakidee van gisteren kan de volgende dag achterhaald zijn. Maar Hatfield, sinds dertig jaar gevestigd in de Bay Area van San Francisco, heeft de juiste cadans gevonden en speelt mee in 'the big league'. In 2013 wordt het harde werk beloond en geeft hij de traditionele verbrandingsmotor het nakijken op de Hill Climb van Pikes Peak waar hij maar liefst twintig seconden sneller is dan de Ducati Multistrada. De afgelopen vijf jaar is zijn Californisch bedrijf bezig geweest met de ontwikkeling van de handgemaakte LS-218, die met een snelheid van 350 km/u een nieuw snelheidsrecord voor elektrische motorfietsen heeft gevestigd.

 

Richard Hatfield gaat nu de volgende uitdaging aan en verlaat die financiële comfortzone om met zijn producten ook in termen van prijs de concurrentie aan te gaan. Hij doet dat door de Lightning Strike te lanceren, de verkleinde 600 Supersport-equivalent van de LS-218 Superbike, die een aantrekkelijke sportstijl en puike prestatiestatistieken levert voor maar 12.998 dollar, omgerekend 11.500 euro.

Lightning biedt de keuze uit drie verschillende batterijformaten, zodat rijders het bereik kunnen kiezen dat het beste bij hun behoeften past. Het 10 kWh-pakket van de Standard biedt een bereik van 110 tot 160 km op een gecombineerd traject van stadsverkeer en snelweg, de Strike Mid Range met 15 kWh-pakket levert een bereik van 170 tot 240 km en het 20 kWh-pakket van de Carbon Edition is in staat om 240 tot 322 km af te leggen in één batterijteug.  Door de scherpe prijsstelling heeft de Lightning Strike-reeks het potentieel om het tweewielige equivalent te worden van Tesla's Model 3. Volgens Hatfield is dit te danken aan de recente herstructurering van zijn bedrijf, inclusief de opening van twee nieuwe Lightning-fabrieken, elk 6.000 vierkante meter groot.

 

 

 

 

Niet ver van Los Angeles liggen enkele uitdagende motorwegen, Steile hellingen en snel opeenvolgende bochten zullen me vertellen of de Lightning Strike echt de moeite is. Als eerste mag ik het vergevorderde prototype testen dat zijn chassis grotendeels deelt met de bestaande LS-218. Het geheel voelt meteen veel comfortabeler aan dan de LS-218 maar de driehoeksverhouding tussen de voetsteunen, het zadel en het stuur verdient extra aandacht als het in productie gaat.

De Strike levert spectaculaire acceleraties maar verassend genoeg is de motor ook bij lage snelheden goed controleerbaar. Dankzij de slimme ride by wire geeft de motor maar dertig procent van zijn vermogen af als het gashendel voor vijftig procent is opengedraaid. Het vermogen neemt progressief toe en kan je de Strike in alle situaties haarfijn voorstuwen. Met dit slim systeem is het ook mogelijk om de regeneratieve remmen te regelen waardoor de actieradius interessanter wordt.

De Lightning Strike heeft het potentieel om een ​​van de spelbepalers te worden op de snelgroeiende e-bike-markt. Indrukwekkende prestaties tegen de juiste prijs kan de winnende formule zijn.

 

De volledige versie van dit artikel lees je in Motoren & Toerisme 4/2019, de mensen-special, die vanaf 25 juli in de winkel ligt. Je kan dit nummer ook via onze tijdschriftenwinkel kopen.

Geschreven op 24 juli 2019
© Motoren & Toerisme