Rij-indruk: CFMoto 800NK Sport | Advanced

Geen betere gelegenheid om een motorfiets aan de tand te voelen dan tijdens een reis. De reis richting Noord-Engeland, die M&T'ers Pieter en Wim het afgelopen voorjaar maakten, fungeerde dan meteen ook als praktijktest voor de CFMoto 800NK Sport. De kronkelige en zelden vlakke wegen van Northumberland en een Kawasaki Z900 als ‘sparringpartner’ waren voor motorcoach Wim de ideale ingrediënten om uitgebreid kennis te maken met de sportieve roadster van CFMoto. 

Tekst: Wim Depraetere

Foto’s: Pieter Pacques

Ik geef het eerlijk toe: jarenlang trok ik mijn neus op voor producten uit China — en dat was niet geheel onterecht. Sterker nog, er zijn Europese motormerken die hun motoren in China laten produceren, om ze vervolgens onder hun eigen naam op de markt te brengen. Op een van de kratten waarin zo'n Europese motorfiets geleverd werd, stond zelfs zonder gêne: “Made in China”. Maar tijden veranderen, en inmiddels heb ik de kans gekregen om zelf enkele van die Chinese motoren aan de tand te voelen. Met de hand op het hart: ik begon met de nodige scepsis aan die testritten.

Zoals je waarschijnlijk al aanvoelt in deze inleiding, zijn mijn aanvankelijk lage verwachtingen niet uitgekomen. Natuurlijk, als je de technische specificaties erbij pakt en ze naast bijvoorbeeld een Kawasaki Z900 legt, dan springt de CFMoto er niet meteen uit. Het vermogen is bescheiden, het koppel niet uitzonderlijk, en ook de topsnelheid blijft binnen de perken. Maar cijfers vertellen niet het hele verhaal. Maar genoeg vooroordelen, het was tijd om de CFMoto aan de tand te voelen, tijd om het asfalt op te zoeken. Vooruit met de geit.

Cijfers en feiten

De naam 800NK Sport mag dan sportieve ambities suggereren, in werkelijkheid valt dit model van CFMoto niet onder de pure sportmotoren, maar behoort het tot het segment der roadsters. In wezen is het een streetfighter: gespierd, compromisloos en ontworpen voor het betere bochtenwerk op de openbare weg. Onder het ranke frame klopt een parallelle tweecilinder met dubbele balansassen en een cilinderinhoud van 799 cc. Het blok levert een vermogen van 70 kW (94 pk) bij 9.000 tpm en een koppel van 81 Nm bij 8.000 tpm. Opvallend zijn de gelijkenissen met het motorblok in de KTM 790 Duke — al liggen het topvermogen en het koppel bij de Oostenrijker net iets hoger. Dat is ook niet geheel verrassend, aangezien dit motorblok een gezamenlijk ontwikkelingsproduct is van beide merken.

Ben je gevoelig voor cijfers en prestaties op papier, dan hoef je je geen zorgen te maken: de 800NK Sport scoort uitstekend. Met zijn opgegeven vermogen overtreft hij bijvoorbeeld zowel de Suzuki GSX-8S als de Honda CB750 Hornet. Maar het is niet alleen op papier dat deze CFMoto indruk maakt. Tijdens het rijden komt het blok werkelijk tot leven. In deze naked roadster-configuratie voelt de motor zich als een vis in het water. Al vanaf lage toerentallen is er een genereus koppel beschikbaar, dat bij elke draai aan het gas met een stevige, directe klap op het asfalt wordt losgelaten. De twin laat zich gretig in de toeren jagen, en begeleidt dat met een rauwe, volle klank die menig sportmotor jaloers zou maken. Wie zijn schakelmomenten nauwkeurig weet te timen, wordt bovendien getrakteerd op een heerlijk brullende plof bij het terugschakelen — een subtiel bewijs van het karakter dat onder dit ogenschijnlijk ingetogen exterieur schuilgaat.

Wellicht omdat we een gloednieuw testexemplaar meegekregen hadden, verliep het vinden van de neutraalstand aanvankelijk wat moeizaam. Gelukkig schakelde de versnellingsbak verder uiterst precies en zonder haperingen. Standaard is de 800NK uitgerust met een quickshifter — een snelschakelsysteem dat zowel op- als terugschakelen mogelijk maakt zonder gebruik van de koppeling. In combinatie met de slipperkoppeling, die voorkomt dat het achterwiel gaat stuiteren bij bruusk terugschakelen, levert dit een bijzonder vloeiende en gecontroleerde rijervaring op.

Sportief, ontspannen of regenachtig?

Op elektronisch vlak laat de CFMoto 800NK zich eveneens van zijn moderne kant zien. Het rijgedrag is instelbaar via drie rijmodi: Sport, Street en Rain. Anders dan bij veel hedendaagse motoren, waarbij de verschillen tussen de modi vaak minimaal zijn, is bij deze machine elk rijprofiel duidelijk voelbaar.

De Sport-modus doet zijn naam alle eer aan. De gasrespons is scherp, bijna agressief, en vraagt om een rijstijl die daarmee overeenkomt: strak, energiek en met gevoel voor timing. Wie kiest voor deze modus, doet er goed aan om zijn rijgedrag aan te passen en sportief te rijden.

Voor een meer ontspannen rit — bijvoorbeeld in de stad of op binnenwegen — is de Street-modus ideaal. De motor reageert nog steeds alert op het gas, maar op een beheerste, vloeiende manier. Een perfecte balans tussen respons en comfort, wat deze stand tot de meest veelzijdige maakt voor dagelijks gebruik.

Ten slotte is er de Rain-modus, bedoeld voor natte en gladde omstandigheden. Hier wordt het vermogen op een merkbaar rustigere manier vrijgegeven en is de gasreactie vertraagd. Dit zorgt voor extra veiligheid en vertrouwen wanneer het wegdek het laat afweten.

Copy-paste

Omdat de 800NK Sport ook qua chassis gebaseerd is op de wendbare KTM 790 Duke, is het een uiterst reactieve en capabele machine. De algemene wegligging is messcherp met een voorkant die zich met gemak en precisie laat plaatsen, precies daar waar jij hem wil hebben.

Met een gewicht van 186 kg en een relatief korte wielbasis van 1465 mm, beschikt hij over de speelsheid van een supermoto, maar dan met een gezonde dosis extra stabiliteit, vooral halverwege de bocht. Toch kan de NK in het snellere bochtenwerk af en toe wat zenuwachtig aanvoelen.

De vering komt van KYB en is volledig instelbaar, zowel voor- als achteraan. Een mooie plus in dit segment. De standaardafstelling neigt naar de stijve kant, zeker bij oneffenheden zoals hobbels en gaten in het asfalt. Met wat meer tijd zou ik graag wat spelen met de instellingen, te beginnen met het verminderen van de uitgaande demping, want vooral achteraan komt de vering vrij agressief terug.

Vlotte rijstijl gevraagd

De 800NK voelt zich het best in zijn element wanneer je hem vlot en doelgericht rijdt. Met de veren met een vrij hoge veerconstante levert het standaardonderstel voldoende draagkracht en vertrouwen. Het is een motor met pit, gemaakt voor wie durft door te trekken. De remkracht wordt verzorgd door vierzuigerremklauwen van J.Juan, in combinatie met twee 320mm schijven vooraan en een enkele 260mm schijf achteraan. Hoewel dit systeem een behoorlijke remprestatie levert, ontbreekt het aan de directe ‘bite’ en het fijne feedback-gevoel dat je bij remmen van premium-merken onder zware belasting wél ervaart.

Toegankelijkheid of comfort?

Wat het comfort betreft, is de zithouding opvallend compact, zelfs voor een kleinere rijder zoals ikzelf. Dat komt grotendeels door het lage zadel, dat met 795 mm zowat het laagste is wat je in dit sportieve middensegment zal vinden. Het zorgt voor vertrouwen bij langzaam rijden en is tegelijkertijd agressief genoeg voor sportief stuurwerk. Toch zitten de voetsteunen vrij hoog, waardoor de motor als geheel kleiner aanvoelt dan hij in werkelijkheid is.

Om die lage zithoogte te bereiken, heeft CFMoto flink wat zadelvulling opgeofferd. En dat voel je: na een uur in het zadel begint het zitvlak zich onvermijdelijk te melden. Gelukkig is er een alternatief. Als officieel accessoire is een zadel van 820 mm verkrijgbaar, voorzien van extra dempend schuim. Dat zit aanmerkelijk comfortabeler — mits je lang genoeg bent om met die extra zithoogte om te gaan.

Veel motorfiets voor je geld

Qua technologie is de 800NK Sport enigszins een vreemde eend in de bijt. Aan de ene kant krijg je verrassend veel: een niet al te opdringerig ABS-systeem, drie rijmodi (Sport, Street en Rain) en zelfs cruisecontrol — een zeldzaamheid in dit prijssegment, zeker onder de € 8.000. Toch ontbreekt tractiecontrole volledig, en zijn de knoppen op het stuur niet ideaal geplaatst. Vooral de grootlichtschakelaar zit zó gepositioneerd dat je hem per ongeluk gemakkelijk indrukt. De knoppen zijn groot en duidelijk, maar liggen net wat te dicht bij elkaar, wat de bediening minder intuïtief maakt. Positief is dan weer dat zowel de koppeling- als de remhendel instelbaar zijn, wat het rijcomfort aanzienlijk verhoogt. Alle informatie wordt helder gepresenteerd via een fraai 5-inch TFT-scherm, dat standaard voorzien is van Bluetooth-connectiviteit.

CFMOTO 800NK Sport
Motor: vloeistofgekoelde tweecilinder lijnmotor viertakt
CI: 799 cc
Drooggewicht: 186kg
Vanaf: € 7.499,00

Laten we de origine van deze motorfiets even buiten beschouwing, dan merk je dat je voor € 7.499 met de 800NK Sport simpelweg veel motor voor je geld krijgt. In een overvol en bijzonder competitief middenklasse nakedsegment, weet hij prima zijn mannetje te staan. Dynamisch presteert hij uitstekend, maar zijn grootste uitdaging is nog steeds als evenwaardig te worden beschouwd tegenover zowel de Japanse als Europese merken.

CFMoto 800NK Advanced - een dashboard of een afleidingsmanoeuvre?

De CFMoto 800NK Advanced.

De Advanced-variant is de tweede telg van de 800NK-familie. De motorfiets is op zich identiek aan de hierboven geteste en beschreven 800 NK Sport. Waar zit het verschil dan wel in? Wel, je kan er niet naast kijken… Het grote, staande TFT-dashboard. Groot in de zin van: “alsof iemand een iPad op je stuur heeft geschroefd”. Het scherm is behoorlijk aanwezig, maar toch zo netjes mogelijk weggewerkt. Dankzij zijn royale formaat kan het scherm niet alleen de gebruikelijke informatie tonen zoals snelheid, toerental en brandstofniveau (al is het me eerlijk gezegd niet gelukt om een dagteller of kilometerteller op te roepen), maar het biedt ook ruimte voor infotainment-functies. Denk aan muziek, telefoon-connectiviteit, navigatie, enzovoort. Het T-box-systeem van CFMoto laat toe om makkelijk Apple CarPlay of Android Auto te gebruiken.

Zo ziet Apple CarPlay op het dashboard van de 800NK Advanced eruit.

Ik durf zelfs te stellen dat de combinatie van basisgegevens én navigatie in één oogopslag uitstekend is uitgewerkt. Te vaak zie je bij andere merken dat het navigatiescherm alle andere essentiële info naar de achtergrond drukt — snelheid, brandstof, toerental worden dan haast bijzaak. Hier is dat gelukkig niet het geval.

En toch… misschien ben ik simpelweg een kind van een vroegere tijd. Ik weet nu al dat ik nooit alle digitale mogelijkheden van dit scherm ga benutten. Sterker nog, ik vraag me af of het niet nét een stap te ver is gegaan. Want hoe geavanceerd en indrukwekkend ook, soms voelt het als afleiding van waar het uiteindelijk allemaal om draait: puur motorplezier.

De Advanced mag bij de CFMoto-dealer buiten voor € 9.299. Dat is zowat € 1.800 meer dan de 800NK Sport kost, maar dan heb je er wel een prachtig dashboard bij.

CFMOTO 800NK Advanced
Motor: vloeistofgekoelde tweecilinder lijnmotor viertakt
CI: 799 cc
Drooggewicht: 186kg
Vanaf: € 9.299,00
Geschreven op 9 september 2025
© Motoren & Toerisme