Rij-indruk: BMW M 1000 R

In Beieren moeten ze  gedacht hebben: als die Italianen en Japanners een hypernaked met meer dan 200pk kunnen maken dan kunnen wij dat ook. En zo werd er een enorme vermogenssprong  van maar liefst 44 pk gemaakt. Als basis voor de M 1000 R heeft BMW de S 1000 R genomen, en met heel wat aanpassingen hebben ze zich terug op het niveau van de concurrentie gezet. De wijzigingen hebben zich niet alleen binnenin het motorblok afgespeeld maar zowat overal. Terwijl in Vlaanderen de winter nu echt wel ingetreden is, was het zonovergoten Zuid-Spanje de ideale locatie om dit M-model te testen.

Tekst: Wim Depraetere

Foto's: BMW Motorrad

De BMW M 1000 R rijdt als een TGV, snel en vloeiend het gekozen spoor volgend. En als er kort door de bocht moet gereden worden, dan bedient de M 1000 R zich van een set Brembo ankers die zelfs een olietanker op zijn neus zet. Het zijn vooral de lichte aluminium wielen die maken dat er snel van de ene kant naar de andere kan gestuurd worden.

Om al dat geweld op de weg te houden en het voor de piloot controleerbaar te houden werd de elektronica zeer ruim gëupdatet en zelfs uitgebreid met extra features. Naast de reeds drie gekende standaardmodi, krijg je er een aantal Race Pro-modi bij die op zich nog kunnen gecostumised worden. De RacePro modi kunnen enkel geactiveerd worden wanneer de Rain-modus is uitgeschakeld. Zonder de motor te moeten afzetten of zelfs te moeten stoppen met rijden, kan je van de ene modus naar de andere overschakelen. Je zou bij wijze van de straat zomaar het circuit kunnen oprijden en een aantal rondjes rijden. Je kan de motorfiets in een vingerknip van een gemoedelijke loebas in een beest laten veranderen.

Schakellui

Het blok zelf, de krachtige viercilinder-in-lijn is gebaseerd op de krachtbron van de S100RR. Door het toerental te  verhogen tot maximum 14.600 opm, een gewijzigd inlaatkanaal en een shiftcam nokkenas met variabele kleptiming, is er een vermogen van maar liefst 154kW (210pk) voorhanden. Het koppel is bijna ongewijzigd gebleven met maximum 113 Nm bij 11.000 omwentelingen per minuut. Tijdens de rit op de weg kan je heerlijk schakellui rijden, want dankzij de verschillende wijzigingen in het blok komt er in het lagere toerengebied meer koppel vrij.

Om al dat geweld gestopt te krijgen, bedient de M 1000 R zich van een set Blauw geanodiseerde remklauwen om in de stijl van het M-concept te blijven. Maar naast dat leuke kleurtje doen de remmen ook gewoon van wat je ervan verwacht. Initieel geven ze wel eerder een “soft” gevoel maar wanneer je de remhendel wat verder aantrekt, vertraagt de beemer evenredig en mooi progressief.

De zithouding is wel duidelijk sportief. De voetsteunen staan hoog en iets naar achter gericht. Het stuur is vrij plat met op de uiteinden de spiegels. Tijdens het sportief rijden is dat een perfecte positie waarbij je ook actief kan sturen. Stadsverkeer of een rustig ritje doen resulteert wel snel in vermoeide armen,rug en nekspieren.

Designgewijs kreeg deze streetfighter enkele onmiskenbare looks mee die zijn bedoelingen heel duidelijk maken. Het M-logo komt op verschillende plaatsen op de motorfiets terug zoals op de remklauwen, in de koplamp, op het zadel, de start-up animatie op het scherm… Het meest opvallende zijn uiteraard de winglets. En geloof het of niet, maar ze helpen wel om de motor voldoende stabiliteit te geven.

Voor al dat moois betaal je in België € 23.050 ( incl BTW), in Nederland bedraagt de kostprijs €25.500.

 

Een uitgebreid verslag van deze test lees je in de volgende editie van Motoren & Toerisme of digitaal via een abonnement op onze digitale longreads Testpiloot.  

 

 

BMW M 1000 R
Motor: vloeistofgekoelde viercilinder lijnmotor viertakt
CI: 999 cc
Rijklaar gewicht: 199kg
Vanaf: € 23.050,00
Geschreven op 1 december 2022
© Motoren & Toerisme