Ride solo met de Triumph Bonneville Bobber

Zo goed als elk massa-evenement heeft zijn plannen mogen doorkruisen in 2020 maar er is één wereldwijd evenement dat toch heeft kunnen plaatsvinden met meer dan vijftigduizend deelnemers. Dat is natuurlijk de Distinguished Gentleman’s Ride (DGR).

Een solidariteitsactie die sinds 2012 in het leven is geroepen om meer aandacht te vragen voor de gezondheid van mannen en die is uitgegroeid tot één van de bekendste motor-evenementen in de wereld. Doorgaans nemen er meer dan 100.000 motorrijders uit 650 steden verspreid over 100 landen deel aan het evenement en zo kon er in 2019 nog een waanzinnige 6 miljoen dollar ingezameld worden. Toegegeven, dit jaar is het allemaal iets minder met ongeveer 50.000 rijders en een bedrag van 2,5 miljoen dollar. Maar ook dat blijft een hele prestatie en een aardig bedrag om de wereld op een originele manier een stukje beter te maken.

Triumph Bonneville Bobber

Ride solo

Het moet zowat de gedachte van 2020 zijn: doe zoveel mogelijk alleen. Ook hier is het advies om alleen of met bijrijder doorheen je favoriete stad te cruisen, weliswaar strak in het pak om zo aandacht te vragen voor het grotere doel. Geen massale bijeenkomst en gezellige ontmoeting maar een eenzame rit, startende vanaf je voordeur. Het grauwe weer helpt niet om de sfeer te verbeteren maar het is droog en dat telt. In mijn kostuum dat ik blijkbaar alleen bovenhaal voor de jaarlijkse DGR merk ik precies dat mijn lichaam een maatje is bijgekomen en in krappe tenue trap ik de Triumph Bonneville Bobber op gang. De rit doorheen Antwerpen is willekeurig en ik laveer heen en weer in alle stadsdelen. Zoals verwacht is het toch verre van hetzelfde. Het indrukwekkende groepsgevoel van voorgaande jaren is er niet en ik zie over een ganse dag slechts twee andere rijders in de verte. Toch is het knap dat ondanks alles, de organisatie zich heeft voorgenomen het evenement te laten doorgaan, en blijft de gedachte voortleven zodat we deze volgend jaar kunnen verderzetten. Deze zondag voelde daarom meer aan als rijden om te rijden, maar met de Bobber-uitvoering van de Triumph Bonneville is dat natuurlijk geen straf. 

Triumph Bonneville Bobber

Eeuwige schoonheid 

Triumph is niet toevallig de sponsor van dit evenement, hun moderne vloot van retro-motoren straalt de waarde van de DGR uit. Ik heb gekozen voor de Triumph Bonneville Bobber, geen nieuwigheid voor 2020, gewoon een prachtige motor. Als je kijkt naar de foto hieronder kan die schoonheid alleen maar bevestigd worden, wetende dat deze motor compleet standaard is. De vloeistofgekoelde tweecilinder (1200 cc) met koelvinnen wordt aan weerszijden geflankeerd door een onderliggende uitlaat aan. Het lederen solozadel is afgewerkt met een aluminium bodemplaat en is gemonteerd op een vrijdragende steunarm zodat die kan worden afgesteld naar jouw favoriete houding. De dubbelzijdige swingarm doet vermoeden dat die vast gemonteerd is zoals de kenmerkende Bobber-uitstraling maar de mono-shock achtervering voorziet toch enige demping. De klassieke benzinetank is verkrijgbaar in vier schitterende kleuren; Jet Black, Korosi Red met Silver Ice, Morello-Red en Khaki Green zoals ons testmodel. Het rubberen schoeisel is extra dik om de Bobber-uitstraling bij te staan en omhult de gespaakte velgen. Vooral de afwerking en de gebruikte materialen heffen deze Bobber naar een hoger niveau, kijk bijvoorbeeld naar de afwerking van de carterdeksels of de uitlaat uit geborsteld roestvrijstaal. Het is een model dat ouder kan worden zonder enige wijziging en er steeds fantastisch blijft uitzien. Het is een zege, en vooral knap werk, van Triumph dat zijn verleden op een moderne manier in eer houdt. De teller komt met zijn analoge naald en mini-display ogenschijnlijk uit twee verschillende perioden. De naald geeft zeer duidelijk weer hoe snel je rijdt en via het schermpje kan je de rijmodi ‘Rain’ of ‘Road’ aanpassen en andere basisinformatie raadplegen zoals aan het aantal omwentelingen per minuut. Dat toerental is weliswaar zeer moeilijk afleesbaar maar eigenlijk ook niet nodig op dit type motorfiets. Het sleutelcontact is niet verwerkt op het stuur maar ergens aan de zijkant van de motor, niet per sé handig maar wel leuk.  

Triumph Bonneville Bobber

Flinke jongen

Het gebruik van solide materialen zorgt er natuurlijk wel voor dat deze jongen wat gewicht in de weegschaal weet te gooien, 228 kg (droog) om precies te zijn. Niet weinig maar enigszins normaal voor een motor van dit kaliber. Om dit gewicht vooruit te trekken is er 77 pk bij 6.100 opm en een flinke 106 Nm bij 4.000 opm voorradig. Prima cijfers die samen met de houding en de uitstraling van de motor een hoog ‘bad ass’-gehalte levert. Laat je niet om de tuin leiden, door te denken dat dit een tamme cruiser is, want bij de stoplichten gaat hij er vliegensvlug vandoor. Aan hogere snelheden gaat het iets minder vlot, ook al omdat je lichaam met de benen op kop veel weerstand bieden. Maar daar hoeft de motor zich niet druk om te maken. Begeef je vooral in de stad en de leuke B-wegen en de motor heeft meer dan voldoende vermogen. Het sturen is eerder aan de zware kant, zeker aan tragere snelheden. Maar als je uiteindelijk de bocht met voldoende overtuiging inrijdt, kantelt de Bobber verrassend vlot mee. Ook op dit vlak is het dus een leuke motorfiets. Enige minpuntje is het comfort. Het zadel is relatief dun waardoor de schokken goed voelbaar zijn en door de beperkte bewegingsruimte van het zadel telkens op dezelfde plekken. Ook de achterste vering staat strak en helpt niet mee in de zuivering van de weg. De houding is typisch Bobber en ideaal waarbij elk lichaamsdeel zich ontspannen kan gedragen, je moet wel lange armen hebben, voor mij geen probleem maar voor anderen misschien wel, al kan je het zadel aanpassen om meer naar voren te leunen. De benzinetank kan negen liter bevatten en is daarmee aan de kleine kant, zeker met deze flinke parallel twin die met een sportieve rijstijl graag een druppeltje lust. Denk daarom aan een realistisch rijbereik van 150 kilometer. De basisprijs van de Bonneville Bobber bedraagt € 13.530,00. Er is echter ook een exclusievere Bobber Triumph Factory Custom-versie die € 19.680,00 kost. Dat is uiteraard een pak geld, maar je krijgt  er een zeer complete motor voor in de plaats en de meest heerlijke uitvoering van de legendarische Bonneville.

Voor meer informatie: www.triumphmotorcycles.be

Triumph Bonneville Bobber
Motor: vloeistofgekoelde tweecilinder lijnmotor viertakt
CI: 1.200 cc
Drooggewicht: 228kg
Vanaf: € 13.530,00

Tekst & foto's: Charly de Kinderen

Geschreven op 30 september 2020
© Motoren & Toerisme