Wie Norton zegt, denk automatisch terug aan diens getroebleerde geschiedenis vol faillissementen en al evenveel doorstarten. Maar de wedergeboorte die er volgend jaar aankomt, onder de vleugels van het Indische TVS, lijkt wel erg beloftevol.
Wie Norton zegt, denk automatisch terug aan diens getroebleerde geschiedenis vol faillissementen en al evenveel doorstarten. Maar de wedergeboorte die er volgend jaar aankomt, onder de vleugels van het Indische TVS, lijkt wel erg beloftevol.
Norton zal in 2026 de wereldwijde markt betreden met vier gloednieuwe modellen. Het vlaggenschip heet de Manx R, een supersport met een 1200cc V4 die een indrukwekkende 205 pk en 130 Nm produceert. Het tweede model heet simpelweg Manx, een uitgeklede streetfighter met hetzelfde motorblok. Tot slot presenteert Norton de Atlas en Atlas GT, twee middenklasse hoogpoters met een 585cc tweecilinder-in-lijn.
72° V4 met 1200 cc
205 pk bij 11.500 opm en 130 Nm bij 9.000 om
De krachtige V4 zit genesteld in een aluminium frame en wordt beteugeld door een hele waaier aan elektronica, waaronder verschillende rijmodi, tractiecontrole, anti-wheelie, slide control en meer. De instellingen worden bediend via een groot 8-inch TFT-scherm met touchscreen. Verder is de Manx R uitgerust met tal van luxe-snufjes, zoals een keyless-systeem, verwarmde handgrepen, hill hold en diefstalbeveiliging.
De vering van de Manx R werd ontwikkeld met Marzocchi en is, afhankelijk van het gekozen uitrustingsniveau, volledig elektronisch of manueel instelbaar. De elektronische vering zou van de semi-actieve soort zijn, waarbij de demping actief wordt aangepast met behulp van sensoren. Ondanks zijn verbluffend vermogen, zou de Manx R ook prima te pruimen zijn op de openbare weg, want daar zou Norton naar eigen zeggen aandachtig voor geweest zijn tijdens de ontwikkeling.
De streetfighter-variant, de Manx, deelt grotendeels dezelfde componenten, maar krijgt een iets agressievere stuurhoek dan de supersport.
Je ziet het al op de plaatjes: de Manx-broertjes worden geflankeerd door twee hoogpoters, de Atlas en Atlas GT. Er is nog niet veel geweten, maar het lijkt erop dat de basisvariant een 19-inch voorwiel krijgt en off-roadklare spaakwielen, terwijl de GT-variant het met sportievere, 17-inch gietwielen zal stellen - of vice versa natuurlijk.
Norton zal deze vier modellen in de loop van 2026 op de markt brengen in Europa, de VS en India. Wat ze precies zullen kosten, is voorlopig nog koffiedik kijken.
Tekst: Maarten Van Caesbroeck
Foto's: Norton Motorcycles