Sportieve toermachine met Boxer-motor en hoog comfortniveau.
Sportieve toermachine met Boxer-motor en hoog comfortniveau.
De nieuwe BMW R 1300 RS is een sportieve toermotor die stijl en prestaties combineert met comfort en dagelijks gebruiksgemak. Met een dynamisch design, krachtige boxermotor, geavanceerd chassis en uitgebreide uitrusting biedt deze RS alles voor de sportieve rijder die ook waarde hecht aan lange-afstandsgemak.
De R 1300 RS is leverbaar in vier uitvoeringen:
De Performance-variant benadrukt zijn sportieve karakter met onder meer sportvering, korte hendels, verstelbare voetsteunen, sportzadel, motorspoiler, sportbanden en dubbele sportruitjes.
De ergonomie is gericht op een actieve, voorwaartse zithouding, dankzij vlakke sturen en naar achter geplaatste voetsteunen. Dit zorgt voor meer gevoel met het voorwiel en betere controle, met behoud van comfort op lange ritten. Voor wie liever een ontspannen zithouding wil, zijn comfortsturen optioneel beschikbaar.
Er zijn zes zadelopties leverbaar. Voor toerrijders is er een nieuw bagagesysteem: elektrische koffers (26/29 liter) en topcase (39 liter), allen met interieurverlichting, centrale vergrendeling en USB-C-aansluiting. Ook de nieuwe tanktas (zonder banden, bevestigd via een tankring) is een handige toevoeging.
De vernieuwde 1.300 cc boxermotor levert 145 pk en een koppel van 149 Nm bij 6.500 tpm. De boring en slag zijn aangepast voor betere prestaties, en met een maximaal toerental van 9.000 tpm is dit de krachtigste boxermotor ooit in serieproductie bij BMW.
Standaard heeft de R 1300 RS drie rijmodi: Rain, Road en Eco. Met het optionele Riding Modes Pro pakket komen daar Dynamic en Dynamic Pro bij. Dankzij rijmodus-voorselectie kan de rijder eenvoudig wisselen tussen favoriete modi. Motorremmomentregeling (MSR) is standaard inbegrepen. Dit voorkomt instabiliteit bij gas loslaten of terugschakelen, door het motortoerental automatisch aan te passen.
Het optionele ASA-systeem zorgt voor automatisch koppelen en schakelen, met behoud van sportieve dynamiek. Dit systeem maakt rijden comfortabeler, vooral in stedelijke omgevingen of tijdens toerritten.
Het volledig nieuwe chassis combineert een stalen hoofdframe met een gegoten aluminium achterframe. Dit resulteert in meer stijfheid, compacter ontwerp en een verbeterd zwaartepunt, wat leidt tot beter rijgedrag, hogere stabiliteit en nauwkeuriger veringrespons. Voor het eerst beschikt de RS over een upsidedown-telescoopvork (47 mm) en een vernieuwde EVO Paralever achterbrug, die zorgen voor meer stuurprecisie en stabiliteit. De nieuwe 17” gegoten aluminium wielen zijn ruim 1,4 kg lichter, wat de handelbaarheid en acceleratie ten goede zou komen.
Standaard is de RS uitgerust met Dynamic ESA, dat demping en veervoorspanning automatisch aanpast. De optionele DSA biedt daarnaast aanpassing van de veerconstante (“spring rate”), afhankelijk van rijmodus, belasting en rijstijl. Dit systeem zorgt voor betere controle, verhoogde hellingshoekvrijheid in Dynamic-modus en meer comfort.
Standaard beschikt de R 1300 RS over een dubbele schijfrem vooraan met radiaal gemonteerde vierzuiger-remklauwen en een enkele schijfrem achteraan. Dit alles in combinatie met BMW Integral ABS Pro. De optionele sportremmen bieden nog meer remkracht en een sportieve uitstraling met titaniumkleurige remklauwen.
De motor is standaard uitgerust met LED-verlichting rondom, inclusief een nieuw ontworpen tweekamerkoplamp. Deze bevat twee LED-elementen voor dimlicht en twee aparte voor grootlicht, plus LED's voor dagrijverlichting en stadslicht.
Voor het eerst op een RS-model is Headlight Pro beschikbaar: een adaptieve bochtverlichting die extra LED’s inschakelt naargelang de hellingshoek. Dit verbetert de zichtbaarheid in bochten aanzienlijk, met een bredere en homogeen verlichte weg.
Standaard is de R 1300 RS uitgerust met Dynamische Cruisecontrole (DCC), inclusief remfunctie. Het optionele Riding Assistant pakket biedt extra veiligheid en gemak met:
Deze assistentie-systemen maken lange ritten veiliger en relaxter.
Een nieuwe functie is de elektrisch vergrendelbare navigatiehouder (optioneel), waarmee een navigatiesysteem of smartphone eenvoudig en veilig kan worden gemonteerd – voor het eerst zonder sleutel.
Zoals gebruikelijk bij BMW Motorrad, is de R 1300 RS rijkelijk te personaliseren met een scala aan originele accessoires: zadels, stuurtypes, koffers, technische upgrades en meer. Zo kan iedere rijder zijn perfecte R 1300 RS samenstellen, of de focus nu ligt op sportiviteit, comfort of reizen.
Bron: persbericht BMW Motorrad
Samenstelling: BJ
Foto's: BMW Group Press