New Metal: Triumph Thruxton TFC

Naast de Rocket III TFC lanceert Triumph ook een Factory Custom-versie van de Thruxton. De Triumph Thruxton TFC mag gerust als de ultieme café racer van het merk beschouwd worden. Die status komt niet alleen tot uiting in de verfijnde afwerking maar ook in de prestaties.

Triumph gebruikte flink wat zwarte en gouden accenten voor de Thruxton TFC. De kleurstelling van de machine doet dan ook een beetje denken aan de legendarische zwart/gouden John Player Special-livrei van de Lotus F1-wagens uit de jaren ’70 en ’80. Het was trouwens dat legendarische team dat als eerste koolstofvezel introduceerde in de racerij. En laat er nu net veel koolstofvezel gebruikt zijn op de Thruxton TFC. Zo zijn de kopkuip, het voorspatbord, het achtereind van het zadel en de tuiten van de uitlaatdempers in dat lichte materiaal uitgevoerd. Dat alles hielp, samen met een lichtere batterij en het ontbreken van een achterspatbord, om het gewicht behoorlijk te reduceren. Triumph zegt dat de TFC-versie 5 kg minder weegt dan de Thruxton R.

Ook inwendig werd de Thruxton aan een TFC-behandeling onderworpen. De motor is nog steeds dezelfde krachtbron als die van de Bonneville 1200: dus een paralleltwin. Triumph gebruikt voor de TFC-versie echter hoge compressie-zuigers, nieuwe nokkenasprofielen en aangepaste luchtinlaten. De kers op de taart komt in de vorm van twee uitlaatlijnen van het Amerikaanse Vance & Hines. Dat alles samen moet voor een vermogenstoename van zo’n 10 pk zorgen (ten opzichte van de Thruxton R) en maakt dat de Thruxton TFC 107 pk aan piekvermogen produceert. Het maximale koppel bedraagt 115 Nm.

Net zoals de Rocket III TFC is ook de Thruxton TFC afgebouwd met hoogwaardige componenten. Zo heeft de café racer een volledig instelbare Öhlins upside-down voorvork. Twee volledig instelbare ‘piggyback’-exemplaren van Öhlins fungeren als schokbrekers. Ook hier vinden we vooraan twee dikke Brembo remmen met vierzuigerremklauwen terug. Tot slot opteerde Triumph voor Metzeler Racetec RR banden. Zowel voor- als achteraan is dat een 17-duims exemplaar.

De Thruxton TFC is uiteraard ook voorzien van de nodige elektronische rijhulpmiddelen. Zo heeft de berijder ervan de keuze uit drie rijmodi: Road, Rain en Sport. Verder is de machine naast ABS voorzien van tractiecontrole, ride-by-wire en een torque-assist koppeling. Alle verlichting op de Thruxton TFC is voorzien van LED-lampen.

 

Triumph beperkt ook de productie van de Thruxton TFC tot 750 exemplaren. De machine zal in de loop van juni in de showrooms staan. In Groot-Brittannië zal de Thruxton TFC £ 17.500 (of € 20.370) gaan kosten.

 

Tekst: Bart Jacobs

Foto’s: Triumph

Geschreven op 1 mei 2019
© Motoren & Toerisme