Net getest: Yamaha Tracer 9 GT+

Voor Charly geen launch in Spanje deze keer, maar in Slovenië, met lekker veel Alpenpassen. Vanuit Bled trok hij met Yamaha’s nieuwste toertopper op pad, goed voor 340 kilometer door drie landen (Slovenië, Italië en Oostenrijk) en een pak bochtenplezier. De eerste indruk? Die lees je hier.

Allereerst, hoe onderscheidt de Yamaha Tracer GT+ zich van de gewone GT?

"De GT+ (€ 19.499,00) is ongeveer €2.000 duurder dan de GT, en daarvoor krijg je in de eerste plaats radartechnologie die adaptieve cruise control mogelijk maakt, collision warning én blind spot detection via de spiegels. Daarnaast zijn er enkele extra details, zoals een onderhoudsvriendelijke ketting die drie keer langer zou meegaan. Maar eerlijk? Voor mij is de grootste meerwaarde de kobaltblauwe kleur (Cobalt Blue), die enkel beschikbaar is op de GT+. Kijk zelf even naar de foto’s: die kleur ziet er gewoon fantastisch uit."

Voegt de Y-AMT (automaat) echt iets toe aan een sportieve toermotor als de Tracer, en hoe verhoudt het systeem zich tot dat van BMW (ASA) of Honda (DCT)?

"Ja en neen. Op bergwegen kies ik nog altijd liever zelf wanneer ik schakel, met de koppelingshendel in de hand. Maar op saaie stukken snelweg of in druk verkeer is die automatische koppeling stiekem toch best handig. Hoe de Y-AMT zich verhoudt tot de systemen van BMW of Honda? Verrassend goed! Honda's DCT blijft voor mij de referentie vanwege zijn jarenlange evolutie, maar met Y-AMT komt Yamaha bijzonder dicht in de buurt. Ook het Duitse systeem is prima, maar Yamaha zet hier meteen iets ijzersterks neer."

Verandert het schakelgedrag van de Y-AMT mee met de rijmodi, en kan je het zelf personaliseren?

"Zeker. Je kunt kiezen tussen automatisch schakelen of manueel via de flippers aan het stuur. In automaatstand heb je de keuze tussen D en D+, waarbij D+ iets sportiever schakelt. Bij manueel schakelen kies je uit verschillende rijmodi en kun je nog tal van parameters zelf instellen. Je bent er wel even zoet mee, maar nadien kun je jouw favoriete setup opslaan in een ‘custom mode’."

2025_Yamaha_Tracer9GT+

Heeft het vernieuwde TFT-dashboard echt meerwaarde tijdens het rijden, en hoe gebruiksvriendelijk is de connectiviteit via de MyRide-app?

"De connectiviteit is op zich oké, en de bediening verloopt na wat gewenning behoorlijk vlot. Toch blijft het design van de interface typisch Japans: functioneel, maar visueel wat gedateerd. Met alle respect voor de Japanse cultuur, maar op dit vlak zou een westers designteam echt het verschil kunnen maken qua overzicht en uitstraling."

Wat vind je van het nieuwe smartphonevakje? En past je sleutel er ook in?

"Handig, al is de knop om het vakje te openen wat ongelukkig geplaatst — of misschien net slim verstopt, om snelle dieven te ontmoedigen. Het voelt bijna als een geheim vakje. De keyless sleutel past er prima bij in. Alleen jammer dat die sleutel er zo goedkoop uitziet. Hoe moeilijk kan het zijn om daar iets stijlvollers van te maken?"

Heb je de matrix-ledverlichting en bochtenverlichting kunnen testen?

"Niet echt, want ondanks een rit van 340 km door drie landen, waren we nog vóór zonsondergang terug in het hotel. De matrixverlichting werkt met camera’s en zou vooral tegenliggers beschermen tegen verblinding — een wereldprimeur in de motorwereld trouwens. Maar een echte test bij duisternis moet nog volgen."

2025_Yamaha_Tracer9GT+

Zijn er voelbare aanpassingen aan het rijwielgedeelte die rijcomfort of stabiliteit beïnvloeden?

"Aan het rijwielgedeelte is er weinig veranderd, maar de elektronisch gestuurde ophanging werkt nog steeds fantastisch, zeker op de hobbelige wegen die we tegenkwamen. Sommige journalisten vonden dat de vering wat te veel deinende bewegingen maakt, maar ik vond dat net comfortabel. Je kan alles bovendien elektronisch aanpassen voor een iets sportiever rijgedrag. De banden zouden ook iets lichter zijn, maar dat merkte ik niet tijdens het rijden."

Wat zijn volgens jou de voornaamste concurrenten van de Tracer 9 GT+ en waarom?

"Recent testte ik nog de Ducati Multistrada V2 S. Die voelde nog wat wendbaarder aan, maar was minder comfortabel. De Tracer 9 GT+ is ondanks zijn indrukwekkende vermogen en strakke weggedrag net dat tikkeltje serieuzer en nog meer afgesteld op uitstekende toereigenschappen. Een andere logische concurrent is de Triumph Tiger 900 GT Pro, die misschien net iets verfijnder afgewerkt is, maar ook qua comfort niet kan tippen aan de Yamaha. Maar laat het duidelijk zijn: in dit segment kan je moeilijk een foute keuze maken."

Charly's uitgebreide rij-indruk lees je binnenkort op onze website.

2025_Yamaha_Tracer9GT+
Yamaha Tracer 9 GT +
Motor: vloeistofgekoelde driecilinder lijnmotor viertakt
CI: 890 cc
Rijklaar gewicht: 232kg
Vanaf: € 19.499,00

Tekst: Charly de Kinderen

Foto's: Ant Productions

Geschreven op 17 mei 2025
© Motoren & Toerisme