Net getest: Yamaha Tracer 7 | GT

Hoofdredacteur Maarten testte zonet de Yamaha Tracer 7 en Tracer 7 GT in de bloedhete Portugese Douro-vallei. Sturen deze vernieuwde modellen net zo scherp als ze eruit zien? Maarten beantwoordt onze vijf meest prangende vragen. 

Maarten, wat bleef je bij van de vernieuwde Tracer 7?

“Dat het een ontzettend gebalanceerde en sportieve motor is. Het stuurgedrag is bijzonder direct voor z’n klasse, het rijwielgedeelte vertrouwenwekkend en het motorblok … wel, dat is dezelfde plezierige 690cc-crossplane waar de wereld al tien jaar fan van is."

"Ik was ook aangenaam verrast door de nieuwe looks. De Tracer is scherper, slanker en meer volwassen dan vorige jaren, met een mooie diagonale lijn die van het passagierszadel tot de koplamp loopt.”

Welke vernieuwing viel het meest op tijdens het rijden?

“Moeilijk vraag, want er is flink wat vernieuwd aan de Tracer 7. Het is vooral het evenwichtig totaalpakket dat me bijblijft. Er is van alles genoeg, van niets te veel. Keer op keer bewijst Yamaha dat cijfers niet het hele verhaal vertellen. Neem nu het CP2-motorblok … dat levert in de Tracer nog steeds een bescheiden 73 pk, maar het blijft een onvervalste hartendief – zelfs na de komst van ride-by-wire.”

"Ook elders spreekt de rij-ervaring de specsheet tegen. Zo werd de Tracer dit jaar iets zwaarder – 6 kilogram voor het basismodel – en toch stuurt hij velen malen sportiever. Yamaha had wat kilo’s kunnen besparen door SpinForged wielen te gebruiken, maar koos heel bewust voor klassieke gegoten aluminium wielen. Niet om kosten te besparen, maar omdat de zwaardere wielen het voorspelbare stuurgedrag boden waarnaar ze op zoek waren.”

Welke zou jij kiezen: Tracer 7 of Tracer 7 GT?

“De GT onderscheidt zich door enkele toergerichte ingrepen. Zo kreeg die een hoger windscherm, een dikker zadel, een middenbok, handvatverwarming en rubberen passagiersvoetsteunen. Dat zijn welkome accessoires voor wie met twee wil gaan toeren, maar ze maken de GT wel 15 kilogram zwaarder dan de Tracer 7. Ook onderweg voel je de verschillen: de GT stuurt minder direct en de voorkant wordt wat zweverig bij erg hoge snelheden. Het toercomfort is op de standaardvariant ook lang niet slecht, met een in hoogte instelbaar zadel, een instelbaar windscherm(pje) en comfortabele zithouding. Als solorijder zou ik daarom voor de standaard Tracer 7 kiezen - en daar bespaar je ook een flinke duit mee.”

Yamaha Tracer 7 GT
Motor: vloeistofgekoelde tweecilinder lijnmotor viertakt
CI: 689 cc
Rijklaar gewicht: 212kg
Vanaf: € 11.899,00

Welke opties zou jij aanvinken?

“Dat is er maar eentje: de derde generatie op-en-neer-quickshifter. Dat is geen standaarduitrusting op de Tracer 7, maar met een prijskaartje van 230 euro valt dat nog te vergeven.”

Yamaha Tracer 7
Motor: vloeistofgekoelde tweecilinder lijnmotor viertakt
CI: 689 cc
Rijklaar gewicht: 203kg
Vanaf: € 10.299,00

Tegen welke concurrenten neemt Yamaha het op?

“De grootste concurrent is zonder twijfel de Triumph Tiger Sport 660. Die is vooralsnog goedkoper en doet qua standaarduitrusting nog een schepje bovenop de Tracer 7, met onder andere IMU-gestuurde veiligheidssystemen en een quickshifter. Op andere vlakken – zoals passagierscomfort en het TFT-scherm – scoort de Tracer dan weer betere punten. Moeilijk kiezen …

"Echte koopjesjagers vinden in dit segment ook de Kawasaki Versys 650. Die biedt vergelijkbare prestaties en flink wat comfort, voor een erg toegankelijk prijskaartje. Al kan de Versys wel stilaan een esthetische en elektronische update gebruiken."

"Een laatste noemenswaardige concurrent vind ik in Yamaha’s eigen line-up: de Tracer 9. Wie nog wat kan doorsparen haalt daarmee een performante driecilinder in huis, al kan je die niet knijpen naar 35 kw voor het A2-rijbewijs.”

Tekst: Maarten Van Caesbroeck

Foto's: Yamaha Europe

Geschreven op 30 juni 2025
© Motoren & Toerisme