Net getest: BMW R 1300 RT

Waar kan je een échte toermotor als de BMW R 1300 RT beter testen dan in een prachtig decor als de Duitse deelstaat Beieren. BMW Motorrad koos dan ook terecht voor z'n 'heimat' om de nieuwe RT aan de pers voor te schotelen. De RT is een belangrijke model voor de Duitsers, dat eigenlijk al uit de jaren '70 stamt. Voor modeljaar 2026 heeft de RT er een pak technologie bijgekregen, waaronder de semi-automatische ASA-versnellingsbak en het Dynamic Chassis Adjustment-systeem (DCA). Vol nieuwsgierigheid trok M&T-hoofdredacteur Maarten Van Caesbroeck dan ook naar Bayern voor de introductietest van de nieuwe BMW R 1300 RT.

Tekst: Maarten Van Caesbroeck, BJ

Foto's: BMW Motorrad, Maarten Van Caesbroeck

Maarten, welke eerste indruk maakte de R 1300 RT op jou?

"Verrassend genoeg blijft de RT mij vooral bij als een erg toegankelijke motor. Het rijklare gewicht van 281 kilogram, zelfs een tikje meer dan zijn voorganger, werkte zelfs voor mij wat afschrikwekkend. Toch bleek het echt kinderspel om deze toerbuffel te mennen. De automatische versnellingsbak en het lage zwaartepunt droegen daar absoluut toe bij. Ook de zithoogte is verrassend laag – met het laagste zadel slechts 780 mm."

"Wat me nog bijblijft is het voortreffelijke comfort en de bijhorende wind- en weerbescherming. BMW haalde alles uit de kast om ervoor te zorgen dat je zelfs met je maatpak en geklede schoenen aan altijd kurkdroog en schoon zou blijven. De nieuwe variabele windgeleiders - zijpanelen die je met de hand omhoog kan trekken – werken uitmuntend, net als de extra weerbescherming onder de cilinders. Die laatste zouden specifiek ontworpen zijn om vuil van je laarzen te houden, en dat doen ze ook, maar maken wel dat het best warm kan worden daar beneden."

Zet deze nieuwe R 1300 RT een grote stap voorwaarts ten opzichte van z’n voorgangers?

"Absoluut. Het 1300cc-motorblok en de nieuwe frame-opbouw zijn al reden genoeg om dit een gigantische, sportieve stap voorwaarts te noemen. Intussen zijn de Duitsers hun Reise-Tourer al bijna 50 jaar aan het verfijnen tot het summum van rijder- en passagierscomfort, en waslijst met detailverbeteringen in deze nieuwe generatie is ellenlang. Dat is nog geen reden om je twee jaar oude R 1250 RT in te gaan ruilen, maar het legt de lat voor het hele segment wel aardig hoog. Een goed ding voor de toekomst, dus."

Massacentralisatie was een belangrijk thema bij het ontwerpen van deze R 1300 RT, zijn de BMW-ingenieurs daar naar jouw inziens in geslaagd?

"Ondanks het vrijwel identieke gewicht, voelt de RT wel degelijk lichtvoetiger dan vroeger. Het moet een combinatie van factoren zijn: het nieuwe frame, de verbeterde telelever en de ietwat lichtere wielen… alleszins, het werk."

De testmotoren waren met het nieuwe DCA-systeem (Dynamic Chassis Adjustment) uitgerust. Hoe ervaarde je dat tijdens het rijden?

"Dynamic ESA, het systeem dat automatisch demping en veervoorspanning afstelt op basis van de gekozen instelling of belading, is standaard op deze nieuwe RT. Als aanvulling op dat systeem, biedt BMW nu het optionele DCA-systeem, dat in feite de geometrie van de motor in twee standen instelbaar maakt. Een comfortabele, stabiele geometrie werd gekoppeld aan de rijmodi Eco, Rain en Road, terwijl een tweede, sportieve geometrie geactiveerd wordt wanneer je schakelt naar Dynamic of Dynamic Pro. In die laatste rijmodi verhoogt de veerconstante en de rijhoogte achteraan, zodat de balhoofdhoek steiler wordt en de motor sportiever reageert. In realiteit voel je de achterkant van de motor ook daadwerkelijk verhogen wanneer je naar de sportievere rijmodi schakelt en ook de impact op het sturen is goed voelbaar. Een mooie toevoeging als je het mij vraagt, zeker voor een veelzijdige motor die zich even thuis voelt op een hoge Alpenpas als op de monotone Autobahn."

 

 

Wat vond je van de nieuwe geëlektrificeerde topcase en de Vario-zijkoffers, waren die gebruiksvriendelijk?

"Op diezelfde trip mocht ik ook met al kennis maken met de geëlektrificeerde Vario-zijkoffers van de R 1300 GS. Die waren goed, maar die op de RT zijn nog beter. Zo zit het koordje dat het deksel openhoudt op een spoel, zodat het niet in de weg zit wanneer je de koffer sluit. Ook zit de afdekdop voor de connector deze keer binnenin de koffer, waar hij niet gestolen kan worden. Tot slot zijn de zijkoffers van de RT ook aan elke kant even groot, namelijk 27 liter (ingeklapt) of 33 liter (uitgeklapt). Groot genoeg voor een integraalhelm."

Welke opties zou jij zelf bijbestellen mocht je een R 1300 RT kopen?

"Op mijn persoonlijke RT zou het Innovation Pack met radargestuurde veiligheidssystemen en adaptieve cruise controle zeker niet mogen ontbreken. En vink ook maar het Dynamic Pack met quickshifter en het nieuwe DCA-systeem aan. En nu we toch bezig zijn … nog een audiosysteem alsjeblieft. Je lees het al: een BMW R 1300 RT configureren is een gevaarlijk spelletje. Voor je het weet schurkt de totaalprijs tegen 34.000 euro aan, een flinke duit meer dan de aangekondigde vanafprijs."

Tot slot, is deze laatste nieuwe iteratie van de RT nog steeds één van de oer-toermotoren waar M&T-lezers van dromen, en waarom?

"Deze nieuwe R 1300 RT is zonder twijfel de meest sportieve, complete en hoogtechnologische Reise-Tourer tot nu toe. En toch draait het RT-concept zelfs na 47 jaar verfijning nog steeds om enkele pijlers: een karaktervolle boxermotor, sublieme weersbescherming, rijkelijke uitrusting en een beheersbaar gewicht. Die basiseigenschappen maken dat de RT vandaag best eenzaam aan de top van zijn segment staat. Tot er een nieuwe uitdager komt, mag deze motor met recht en reden bovenaan het verlanglijstje van menig motortoerist blijven staan."

BMW R 1300 RT
Motor: vloeistofgekoelde tweecilinder boxer viertakt
CI: 1.300 cc
Drooggewicht: n.b.kg
Rijklaar gewicht: 281kg
Vanaf: € 23.390,00

Lees ook: Het RT-lijstje - Zeven generaties Boxer-toerers

Geschreven op 11 juni 2025
© Motoren & Toerisme