Triumph verrast met de TXP-24, z'n eerste elektrische motorfiets.
Triumph verrast met de TXP-24, z'n eerste elektrische motorfiets.
Dat Triumph z'n actieterrein ook naar off-road uitgebreid heeft wist je wellicht al wel. Maar nu verbaast dit oer-Britse merk opnieuw door een elektrische offroad-machine te lanceren. De TXP-24 is het speerpunt van het TXP-gamma. Deze elektrische motorfietsen lijken sterk op trialmotoren en dat is zeker geen toeval. Oset, een Britse pionier op het gebied van elektrische trialmachines, maakt al een paar jaar deel uit van Triumph. Nu lanceert Triumph voor het eerst elektrische machientjes waarop de eigen merknaam prijkt.
Het TXP-gamma omvat vier modellen, afgestemd op de leeftijd en ervaring van jonge rijders, met de TXP-12 voor kinderen vanaf drie jaar tot de TXP-24 voor tieners en volwassenen tot 90 kg. De motorfietsen beschikken over schaalbare elektrische prestaties, premium design en ingebouwde veiligheidsvoorzieningen.
De TXP-reeks combineert de expertise van Triumph en OSET, met lichtgewicht chassis, geavanceerde ergonomie, een modulair ontwerp en opvallende kleuren. Elk model is uitgerust met een borstelloze motor, slimme besturingssystemen voor optimaal vermogen en een lithiumbatterij met IP67-waterdichtheid. De fietsen hebben leeftijdsspecifieke frames, verstelbare zithoogtes en kindvriendelijke bedieningselementen, evenals een reeks remsystemen.
Veiligheid staat voorop met functies zoals magnetische veiligheidskoorden en PIN-beschermde ouderlijke snelheidsregelaars. Het unieke ontwerp maakt het mogelijk om te schakelen tussen zittend off-road rijden en staande trial-stijl. De lancering van de TXP-reeks vertegenwoordigt een opwindend nieuw hoofdstuk voor Triumph, waarbij de vreugde van het motorrijden wordt gedeeld met toekomstige generaties en tegelijkertijd hun motorische vaardigheden, evenwicht en zelfvertrouwen worden bevorderd. Door de samenwerking kan OSET zijn technologie opschalen, meer gezinnen bereiken en de toekomst van de sport verder opbouwen.
De TXP-24 is de 'volwassen' versie van de TXP en komt met een borstelloze elektrische motor van 1600 Watt en een spanning van 50 Volt. Dat is goed voor een topsnelheid van net geen 39 km/u. De TXP-24 komt in twee versies: een trial-versie en een Xplore-versie. Het verschil tussen beide versies zit 'm ondermeer in de zadelhoogte (635 mm voor de trial - 810 mm voor de Xplore) en het gewicht (respectievelijk 48,1 en 49,6 kg).
De TXP-24 is evenwel geen 'allemansvriend' want Triumph adviseert dat z'n berijders onder de 90 kg moeten wegen. De basisprijs van de TXP-24 bedraagt zowel België als in Nederland € 4.395. Het TXP-gamma wordt voor kerstmis 2025 bij de Triumph-dealers verwacht.
Bron: persbericht Triumph Motorcycles
Foto's: Triumph Motorcycles Press
Video: YouTube.com/Official Triumph Motorcycles