Met de GSX-8T en de GSX-8TT lanceert Suzuki in één klap twee variaties op hetzelfde thema: neo-retromachines met hedendaagse technologie.
Met de GSX-8T en de GSX-8TT lanceert Suzuki in één klap twee variaties op hetzelfde thema: neo-retromachines met hedendaagse technologie.
Suzuki stelt dat de GSX-8T en de GSX-8TT knipogen zijn naar legendarische modellen uit de jaren ’70, zoals de T500. De machines hebben volgens het merk een nostalgische uitstraling, met moderne accenten zoals een ronde LED-koplamp, bar-end spiegels en een klassiek vormgegeven tank. De TT-versie krijgt daar een kopkuipje en een onderkuip bovenop en oogt daardoor als een sportmotor uit de late jaren ’70 of vroege jaren ’80. De ‘T’ kreeg een klassiek tuck-roll zadel, terwijl de TT-versie het met een tweekleurig sportzadel doet.
De Suzuki GSX-8T en GSX8TT zijn gebaseerd op Suzuki’s GSX-8S-platform. De krachtbron is dus de paralleltwin die we al van de GSX-8S kenden. Met een cilinderinhoud van 776cc is die motor goed voor een vermogen van 83 pk en een koppel van 78 Nm. Suzuki’s eigen Cross Balancer-systeem zorgt ervoor dat de twin soepel en trillingsarm draait.
De GSX-8T en GSX-8TT zijn beiden uitgerust met het Suzuki Intelligent Ride System (S.I.R.S.). Dat pakket rijhulpmiddelen omvat een ride-by-wire gashendel, een tweewegs quickshifter, tractiecontrole, verschillende rijmodi en de Easy Start- en Low RPM Assist-systemen.
Suzuki brengt de GSX-8T in een eerste fase in drie verschillende kleuren op de markt:
Metallic Mat Steel Green
Candy Burnt Gold
Metallic Mat Black
De GSX-85TT komt in twee kleurstellingen:
Glass Sparkle Black
Pearl Mat Shadow Green
Suzuki-importeur Moteo verwacht dat de GSX-8T en GSX-8TT in de loop van de zomer in België en Nederland zullen arriveren.
Bron: persbericht Suzuki/Moteo
Foto's: Suzuki Global Motorcycles
Video: YouTube.com/Suzuki Global