MY26: Mash GT750 en K750

Mash richt het vizier nu op nieuwe segmenten en doet dat met twee verschillende motorfietsen die wel hetzelfde motorplatform delen.

Het Franse Mash, het geesteskind van de betreurde ondernemer Frédéric Fourgeaud, kennen we vooral van z’n neo-retromodellen. Naast die klassiek vormgegeven brommers en motorfietsen van 125 tot 650 cc, gaat Mash zich nu ook op middenklasse modellen richten. 

Voor 2026 introduceert Mash twee 750-modellen: de GT750 en de K750. Beide machines delen hetzelfde  motorblok. Dat 730 cc metende paralleltwin – met 83 x 67,5 mm boring-slagverhouding – is goed voor net geen 75 pk (of 55 kW) aan 8.500 opm. Het koppel bedraagt 69 Nm aan 6.800 opm. Het blok werd door de Zwitserse engineering-specialist Suter Industries ontwikkeld. De assemblage ervan gebeurt, net als de rest van de motorfiets, in China bij Jedi Motor.

 

GT750

Wie de foto’s van de GT750 weet meteen waar Mash de mosterd haalde voor z’n eerste toermachine. Het hoeft geen betoog dat Mashs interpretatie van een toerbuffel(tje), een budgetvriendelijk alternatief is.

De GT750 beschikt volgens Mash over een ontspannen zithouding. Het gebruiksgemak wordt verzekerd door een verhoogd stuur, royale zadelruimte en een elektrisch verstelbare ruit. Een aluminium wiegframe, een 41 mm upside-down voorvork en Brembo-remmen met Bosch ABS moeten voor een optimale rijbeheersing zorgen.

Met een 24-liter tank en een (geclaimd) verbruik van 4,6 l/100 km  is de GT750 volgens Mash ideaal voor lange en verre ritten. De standaard uitrusting omvat een 12,3" TFT-scherm met telefoonconnectiviteit, Carbit Ride-navigatie, verwarmde handvatten en zadel, keyless start en geïntegreerde camera's voor filmen/foto's. Een bandenspanningscontrole-systeem (TPMS) en een elektrische tankdop completeren de uitrusting.

De GT750 is verkrijgbaar in twee kleuren:

Black

 

 

Gold

Mash GT750
Motor: vloeistofgekoelde tweecilinder lijnmotor viertakt
CI: 730 cc
Drooggewicht: 225kg
Rijklaar gewicht: 275kg
Vanaf: € 11.999,00

K750

De K750, de sportieveling van het nieuwe 750-duo, doet behoorlijk Italiaans aan. En dat is geen toeval, want de K750 werd – net als de GT750 overigens -  ontworpen door de Italiaanse designstudio Marabese. Marabese tekende in het verleden al de ontwerpen voor een pak producten van de Piaggio-groep – waaronder Aprilia’s, Gilera’s en Moto Guzzi’s – maar ook een aantal Moto Morini’s.

De scherpe vormgeving – met oa een eenzijdige swingarm, fraaie 17-duims wielen en LED-verlichting rondom – contrasteert wel enigszins met de bescheiden prestaties die het 730cc blok kan voorleggen. Met een vermogen van 75 pk aan 8.500 opm en 69 Nm koppel (aan 6.800 opm.) blijft de K750 qua prestaties ver onder die van ‘concullega’s’ uit het Sportbike-segment.

Mash heeft echter geen race-ambities voor de K750 en mikt met deze eerste sportieveling vooral op budget-bewuste klanten. De basisuitrusting van de K750 omvat ondermeer een 5” TFT-scherm met smartphoneconnectie via Carbit Ride. Daardoor worden  navigatie en notificaties overzichtelijk gehouden. Verder standaard: keyless start, USB-aansluiting, verlichte bediening en TPMS-bandenspanningscontrole. De juiste elektronica voor sportief rijden op de openbare weg en het circuit, maar geen overdaad die de kostprijs nodeloos de hoogte injaagt.

Mash K750
Motor: vloeistofgekoelde tweecilinder lijnmotor viertakt
CI: 730 cc
Drooggewicht: 206kg
Rijklaar gewicht: 217kg
Vanaf: € 8.999,00

Bron: persbericht Mash/Moto Mondo

Geschreven op 14 november 2025
© Motoren & Toerisme