MY26: KTM Enduro

Ook in 2026 zal de enduro line-up van KTM uit zeven verschillende modellen bestaan en zo moeten rijders van elk niveau hun gading in het oranje gamma kunnen vinden.

KTM wil enduro's bouwen voor rijders van alle niveau's en dat voor de meest uiteenlopende wedstrijden. Daarvoor ontwikkelde het merk de afgelopen jaren zelf een aantal technologieën. Denk maar aan het gehydrovormde stalen buizenframe of het injectiesysteem met gasklephuizen voor de tweetakt-motorblokken. Verder maakt KTM gebruik van onderdelen van premium toeleveranciers om z'n enduromodellen af te bouwen. Zo tekent het Italiaanse Brembo al jaren voor de hydraulische bediende remmen en koppeling, komen de sturen van het Franse Neken en de handvatten van ODI. De wielen van de KTM enduro's worden door de Zuid-Koreaanse fietsgigant Giant aangeleverd. 

Nieuwe afstellingen voor vering

KTM's zusterbedrijf WP tekent sinds jaar en dag voor de vering. Voor 2026 krijgt de beproefde 48 mm XACT voorvork nieuwe settings voor de ingaande demping, alsook nieuwe veren die tegelijkertijd ook korter en lichter zijn. Het drukreservoir werd aangepast aan de gewijzigde geometrie van de veersteun. Tenslotte is er ook nog een nieuwe hydro-stop uit één stuk. KTM gaat er prat op dat de herziene XACT voorvork nu 200 gram lichter is geworden. 

Achteraan kreeg de XPLOR schokbreker volgens KTM dezelfde aandacht als de voorvork, maar het persbericht geeft niet meer details. Wel is duidelijk dat de enduro's het nog steeds met het Progressive Damping System (PDS) doen. 

Net als op de 2026 crossmodellen krijgen ook de enduro's nu een nieuwe cover voor de brandstofleiding. Die moet niet alleen tegen eventuele schade bij een val beschermen, maar ook tegen insluipend vuil en water.  De radiator van alle enduromodellen kreeg een nieuwe standaard schroefdraad die het opendraaien en sluiten makkelijker moet maken. Daarbovenop zijn alle viertakmodellen en de 300 EXC nu standaard ook voorzien van een radiator-ventilator. 

Tweetaktmodellen

Opmerkelijk: KTM geeft z'n twee lichtste 'strokers' een nieuwe typeaanduiding, nl: XC-W. Daarmee wil KTM het competitiekarakter van beide modellen benadrukken. Zij haalden de Euro 5+-homologatie immers niet. De 300 EXC haalde die homologatie wel.

125 XC-W

KTM 350 EXC-F
Motor: vloeistofgekoelde eencilinder tweetakt
CI: 124.8 cc
Drooggewicht: 96.2kg
Rijklaar gewicht: n.b.kg

250 XC-W

300 EXC

KTM 350 EXC-F
Motor: vloeistofgekoelde eencilinder tweetakt
CI: 293,15 cc
Drooggewicht: 104.4kg
Rijklaar gewicht: n.b.kg

Viertaktmodellen

250 EXC-F

KTM 250 EXC-F
Motor: vloeistofgekoelde eencilinder viertakt
CI: 249,92 cc
Drooggewicht: 106kg

350 EXC-F

KTM 350 EXC-F
Motor: vloeistofgekoelde eencilinder viertakt
CI: 349,7 cc
Drooggewicht: 106.8kg

450 EXC-F

KTM 450 EXC-F
Motor: vloeistofgekoelde eencilinder viertakt
CI: 449,9 cc
Drooggewicht: 107.2kg

500 EXC-F

KTM 350 EXC-F
Motor: vloeistofgekoelde eencilinder viertakt
CI: 510.9 cc
Drooggewicht: 108.2kg

De 2026 XC-W's en EXC-F's staan vanaf augustus bij de officiële KTM-dealers. Op de 300 EXC is het nog wachten tot oktober. 

 

Tekst: BJ

Foto's: KTM Press

 

Geschreven op 6 augustus 2025
© Motoren & Toerisme