Kawasaki brengt zijn geliefde supernaked terug en rust 'm uit met de 1.099cc viercilinder die we intussen kennen van de Versys 1100 en de Ninja 1100SX.
Kawasaki brengt zijn geliefde supernaked terug en rust 'm uit met de 1.099cc viercilinder die we intussen kennen van de Versys 1100 en de Ninja 1100SX.
Met de nieuwe Z1100 en Z1100 SE verwelkomt Kawasaki een nieuwe generatie van de scherp gestijlde supernaked. Het model combineert moderne technologie met het rauwe karakter waar de Z-familie om bekend staat.
Het hart van de Z1100 is een nieuw 1.099cc vier-in-lijn motorblok. Hoewel de nieuwe motor enkele pk's minder produceert dan de oude Z1000, levert het dankzij een langere slag koppel dan zijn voorganger. Nieuwe gasklephuizen, inlaatkanalen en nokkenasprofielen zorgen ervoor dat de bulk van het vermogen in lage en middelhoge toeren vrijkomt. Een zwaarder vliegwiel en aangepaste versnellingsbakverhoudingen moeten de rijdbaarheid verbeteren, terwijl nieuwe elektronische gestuurde gaskleppen een soepelere gasaanname zouden betekenen.
De nieuwe Z1100 is op elektronisch vlak ook mooi uitgerust met een op-en-neer quickshifter, tractiecontrole en cruise control. Met drie rijmodi (Sport, Road, Rain) en een configureerbare Rider-modus kan de rijder zelf de balans tussen vermogen en assistentie bepalen. Een zesassige IMU ondersteunt hellingsgevoelige ABS en Kawasaki’s Cornering Management Function, wat extra vertrouwen biedt in bochten.
De zitpositie is sportief maar comfortabel. Een breder en verder geplaatst stuur geeft meer controle en wendbaarheid. Voor de rijder is er een 5-inch TFT-scherm met turn-by-turn navigatie en spraakbesturing via de Rideology-app. Het display biedt twee weergaven: een klassieke lay-out of een sportieve variant met hellingshoekmeter.
Qua design blijft de Z1100 trouw aan het iconische Sugomi-DNA: scherpe lijnen, agressieve led-koplampen en een hoog oplopende staart die kracht en dreiging uitstraalt. Nieuwe details zoals een aerodynamische onderkuip en verbeterd windscherm maken het plaatje compleet.
De Z1100 SE tilt dit alles nog verder. Met zijn exclusieve kleurstelling, gouden voorvork, Brembo-monoblokremklauwen, en een Öhlins S46-achterschokdemper met externe veervoorspanningsregelaar biedt deze SE verbeterde stuur- en stopprestaties.
De nieuwe Z1100 is verkrijgbaar vanaf €12.199,- en de Z1100 SE vanaf €13.999,-. Medio oktober zijn deze modellen al beschikbaar bij de officiële Kawasaki dealers. Alle specs van de nieuwe Kawasaki Z1100 en Z1100 SE vind je in de technische fiches hieronder.
Bron: persbericht Kawasaki
Video: YouTube.com/Kawasaki Motors Europe