MY24: Yamaha MT-09

Yamaha viert 10 jaar MT-09 met een verder uitgepuurde versie van het model.

Yamaha blijft trouw aan het 'Dark Side of Japan'-narratief dat het voor de MT-09 creëerde. Dat blijkt eens te meer uit de persfoto's, die anders dan bij de concullega's niet op een of andere mediterrane bergweg werden gemaakt, maar de nachtelijke sfeer van een Japanse grootstad uitademen. De 10e verjaardag van de MT-09 was een geldige reden voor een nieuwe optische update van het model.

Vormgeving

Yamaha noemt het uiterlijk van de MT-09 nu "Stijlvoller, zuiverder, verfijnder". Het hertekende uiterlijk heeft ook een effect op de zithouding aangepakt. Daarvoor inspireerde men zich op de ervaring die het merk opdeed met z'n YZ crossmotoren. Die vereisen namelijk een hoge mate van vrijheid qua zithouding.

Yamaha viert 50e verjaardag YZ crossmotoren met speciale Anniversary-reeks

Het merk stelt dat het voor de vormgeving van de MT-09 altijd het motto 'Less is more' handhaafde.  Bij de vormgeving van het 2024-model werd over elk detail opnieuw nagedacht en dat teneinde het agressieve uiterlijk van de MT-09 te versterken, en de rijervaring te maximaliseren.

Een nieuwe LED-koplamp,  in een nieuw ontworpen behuizing, zorgt voor een meer uniforme relatie tussen de koplamp en brandstoftank. De inspiratie daarvoor kwam van het oorspronkelijke concept van de MT dat volgens Yamaha een mix van 'Naked' en 'Motard' was.  

Ook de tank kreeg een nieuw ontwerp. Het doel daarvan was het bevorderen van een  meer betrokken en vrije zithouding. Toch bleef volgens Yamaha de gedurfde esthetiek die samenhangt met de MT behouden.

Meer betrokken

Een van de doelstellingen die Yamaha bij het ontwikkelen van de 2024 MT-09 voor ogen had was de rijder nog meer te betrekken. Of beter gezegd: de beleving van de MT-09-rijder nog versterken. Omdat te realiseren werd een aantal componenten van het model tegen het licht gehouden.

De klank van de bekende CP3 krachtbron werd voor modeljaar 2024 verder gefinetuned. Motorgeluid speelt immers een belangrijke rol in de beleving van motorrijders. De airbox werd aangepakt en heeft voortaan twee nieuw ontworpen luchtinlaatkanalen die het hoge-frequentiegeluid accentueren. Een nieuw akoestisch rooster versterkt het geluid aan hoge snelheden en toerentallen zodat de specifieke driecilinder-sound goed hoorbaar is voor de rijder.

Ook de ergonomie werd verfijnd en dat met het oog op een nog betere stabiliteit en wendbaarheid. De focus laag daarbij op de driehoek stuur/zadel/voetsteunen. De stuurpositie is nu standaard lager. De motorrijder kan nu kiezen uit twee verstelbare stuurposities, en dat afhankelijk van persoonlijke voorkeur en lichaamsbouw. De stuurhoek is ook groter door de lager geplaatste brandstoftank.

De nieuw ontworpen voetsteunen zijn 30,6 mm naar achteren en 9,5 mm hoger geplaatst in vergelijking met het vorige model. Ook kan nu de hoogte van de voetsteunen op twee verschillende posities worden ingesteld, gebaseerd op de voorkeur van de motorrijder. Om het comfort voor de passagier te verbeteren, zijn de tandemvoetsteunen ook opnieuw ontworpen en nu onder het achterframe gemonteerd.

Elektronica

Het geheel nieuwe, horizontaal gemonteerde 5-inch TFT-kleurenscherm biedt de motorrijder een aantrekkelijke nieuwe interface met de keuze uit vier verschillende thema's voor de gewenste rijervaring.  

Voor een verrijkte rijervaring is smartphone-connectiviteit standaard op de MT-09 ingebouwd via een Communication Control Unit (CCU). Zo zijn motorrijders ook onderweg verbonden door hun smartphone via de gratis MyRide Link app aan de motorfiets te koppelen. Bestuurders kunnen het TFT-scherm nog verder personaliseren door via de MyRide-app beelden van hun smartphone te versturen met de Information Transfer-functie. Ook is er de optie om externe apparaten van voeding te voorzien via de nieuwe USB Type C-aansluiting onder het zadel.

Nieuwe geïntegreerde stuurschakelaars stellen de rijder in staat het bredere scala aan functies van de nieuwe MT-09 te bedienen, waaronder smartphone-connectiviteit, navigatie en rijmodi, en het schakelen tussen de overige menu-opties.

Nieuw voor 2024: MT-09-bestuurders kunnen hun rijervaring nu nog verder aanpassen via de Yamaha Ride Control (YRC)-instellingen. Zo kunnen motorrijders de vermogenskarakteristieken van de motor en het niveau van elektronische interventie aanpassen aan de wegomstandigheden en hun eigen voorkeuren.

Er zijn drie vooraf ingestelde, geïntegreerde rijmodi, ‘Sport’, ‘Street’ en ‘Rain’, met fabrieksinstellingen voor verschillende interventieniveaus onder verschillende omstandigheden, en deze worden aangevuld met twee, handmatig instelbare ‘Custom’-modi. Zo kan de motorrijder specifieke YRC-instellingen maken die perfect aansluiten op de situatie (weersomstandigheden, locatie etc.) door snel en eenvoudig het niveau van elektronische ondersteuning te wijzigen, zoals Power (PWR), Traction Control Systeem (TCS) en LIF (Lift Control). Allemaal direct in te stellen via het dashboard van de MT-09 of met behulp van een smartphone via de MyRide app.  

De zesassige IMU meet voortdurend de acceleratie in de richtingen vooruit-achteruit, omhoog-omlaag en links-rechts, maar ook met betrekking tot de pitch-, roll- en yawn-beweging van de motorfiets. Deze gegevens worden in real time naar de ECU gestuurd, die op zijn beurt weer alle elektronische rijhulpsystemen voor de motorrijder bedient, waaronder het hellingsgevoelige TCS-tractioncontrolsysteem, het SCS-controlesysteem tegen wegglijden, het LIF-liftcontrolesysteem voor het voorwiel en het BC-remcontrolesysteem.

Dit pakket is verder uitgebreid voor de 2024 MT-09 met de toevoeging van een Back Slip Regulator (BSR), die stabilisatie biedt wanneer het achterwiel blokkeert bij overmatig remmen door het niveau van het geproduceerde koppel te regelen.

De nieuwe MT-09 is uitgerust met de 3e generatie quickshifter. Die verbetert de rijervaring doordat er nu zonder koppeling kan worden opgeschakeld tijdens accelereren en teruggeschakeld bij het afremmen op de motor.

Technische kenmerken

  • Strakkere, compactere uitstraling inclusief opnieuw ontworpen multifunctionele LED-koplamp
  • Nieuw 5 inch TFT-kleurenscherm met smartphoneconnectiviteit en navigatie
  • Aanpasbare rijervaring via de instellingen Yamaha Ride Control (YRC)
  • Wijzig YRC-instellingen via smartphone met MyRide-app
  • Stuur- en voetsteunpositie aangepast voor een meer actieve rijervaring, verstelbaar in twee standen
  • Gescheiden nieuw zadel
  • Nauwkeurig gevormde nieuwe brandstoftank
  • Akoestisch versterkerrooster
  • Recentste 890 cc, driecilinder, vierkleps DOHC vloeistofgekoelde EU5+ CP3-motor
  • Zesassige IMU met volledig pakket aan hellingsgevoelige rijhulpsystemen, nu inclusief Back Slip Regulator (BSR)
  • Cruise control
  • Nieuwe Radiale Brembo-hoofdcilinder
  • Derde generatie quickshifter
  • Nieuwe Bridgestone Battlax Hypersport S23 M banden
  • Verstelbare voor- en achterwielophanging voor sportief rijden
  • Licht CF gegoten aluminium frame
  • Gespinsmede wielen van Yamaha voor wendbaar weggedrag
  • Verstelbare rem- en koppelingshendels

Kleurstellingen

De nieuwe MT-09 en de 35 kW versie zijn verkrijgbaar in drie kleuren: Midnight Cyan, Icon Blue en Tech Black.

Het is nog niet duidelijk wanneer de nieuwe MT-09 bij de Yamaha-dealers zal staan.

 

Bron: persbericht Yamaha 

Foto's: Yamaha Motor EU Media

Geschreven op 31 oktober 2023
© Motoren & Toerisme