MY24: KTM 990 Duke

KTM viert 30 jaar 'Duke' met de komst van de 990 Duke.

KTM viert het 30-jarige bestaan van Oostenrijks 'IJzeren Hertog' met de lancering van een 990-versie, al is die bijnaam nu wel een beetje minder van toepassing. Het subframe van de nieuwe 990 Duke is immers een exemplaar uit gegoten aluminium. In dat subframe huizen overigens ook de airbox en  luchtfilter. KTM investeerde op deze motorfiets dus vooral in het rijwielgedeelte. Daarnaast werd op deze versie het uiterlijk van de Duke verder bijgeschaafd, met ondermeer een opvallende dubbele koplampsectie waarvan de LED-lampen boven elkaar geplaatst zijn. 

De nieuwe invalshoek van KTM vertaalt zich ook naar de vering. Achteraan wordt met de  gasgevulde Apex monotube een WP schokbreker van de nieuwste generatie gemonteerd. De schokbreker kan qua uitgaande demping geregeld worden (5 clicks) en ook de veervoorspanning is aanpasbaar. Vooraan vinden we de 43 mm Apex voorvork terug. In dit geval gaat het om een exemplaar met zogenaamde gescheiden functies - een vorkpoot voor de in- en de andere voor de uitgaande demping - zoals we die nog kennen van bij Showa. Zowel de in- als uitgaande demping is regelbaar. 

KTM monteert op de lichtgewicht wielen uit gegoten aluminium Bridgestone S22 banden. Vooraan is dat 120/70 - R17, achteraan 180/70  - R17. Opmerkelijk zijn wel de radiaal gemonteerde remschijven van 300 mm die bediend worden door remklauwen met vier zuigers. Voor het eerst in lange tijd op een premium KTM komen deze remelementen niet van bij Brembo, maar zetten de Oostenrijkers er hun eigen logo op. 

De 990 Duke wordt aangedreven door de LC8c, wat ook het geval is op de 890 Duke R. In dit geval gaat het echter om een evolutie van het blok. Zo is de cilinderinhoud verhoogd naar 947 cc. Die ingreep is goed voor een maximaal vermogen van 123 pk en een koppel van 103 Nm. En dat is in vergelijking met de één trap (op de Duke-ladder) gesitueerde 890 R niet eens zo'n groot verschil. Het onderscheid tussen beide modellen zit 'm dus vooral in het nieuwe rijwielgedeelte.

Uiteraard komt de 990 Duke met ride-by-wire en de daarbij horende rijmodi: Street, Sport en Rain. Voor circuitgebruik is er ook een optionele Track-modus met laptimer. Tot het standaardpakket behoren verder launch control, een Supermoto ABS-systeem, een USB C-ingang en een 5-duims TFT-dashboard met connectiviteit.

Tot slot nog een maat en een gewicht: de zadelhoogte bedraagt 825 mm, terwijl de 990 Duke rijklaar 179 kg op de schaal zet.

 

De KTM 990 Duke komt in twee kleurstellingen. Uiteraard valt er niet te ontkomen aan het klassieke KTM-oranje.

Daarnaast is er nog een versie in zwart. 

Tekst: BJ

Foto's: KTM Press

Geschreven op 7 november 2023
© Motoren & Toerisme