MY23: Royal Enfield Hunter 350

In tegenstelling tot heel wat andere constructeurs lijkt Royal Enfield de wind helemaal mee te hebben. Het Brits-Indiase merk liet in de eerste 7 maanden van 2022 bijna een kwart meer nieuwe inschrijvingen noteren. Voor die goede cijfers zijn onder andere de Classic 350 en de Scram 411 verantwoordelijk. En het feestje is nog niet gedaan, want nu lanceert Royal Enfield de Hunter 350.

Royal Enfield windt er geen doekjes om, dat men met de Hunter 350 in de eerste plaats op een jong en urbaan publiek mikt. De machine werd dan ook specifiek voor stadsgebruik ontwikkeld. “Om de Hunter 350 te realiseren hebben we jarenlang inzichten en consumentenstudies van over de hele wereld verzameld.

Door de korte wielbasis, de compacte geometrie en het lichte gewicht is hij uiterst wendbaar en goed te manoeuvreren in het stadsverkeer.  We hebben er alle vertrouwen in dat deze nieuwe, opnieuw uitgedachte roadster een heel aantal nieuwe consumenten zal binnenhalen in onze wereld van het pure motorrijden”, zei Royal Enfield CEO B. Govindarajan, over de nieuwe Hunter 350.

Het stadskarakter van de Hunter 350 blijkt uit de korte wielbasis, een geometrie die gericht is op de optimale verhouding tussen hoogte en gewicht én een toegankelijke zadelhoogte van 790 mm. Dat alles moet leiden tot een uitzonderlijke wendbaarheid, die de rijder vertrouwen moet inboezemen voor het gebruik in nauwe straten. De Hunter 350 is leverbaar in two-tone kleurstellingen en voorzien van ondermeer lichtmetalen velgen, tubeless banden en afgeronde achterlichten. Royal Enfields eigen TripperTBT-navigatiesysteem kan als optie op de Hunter geïnstalleerd worden.

Remmen gebeurt met één remschijf van 300 mm vooraan en een 270 mm exemplaar achteraan. Verder kreeg de Hunter 350 een tweewegs ABS-systeem, een middenbok, een LED-achterlicht en een digitaal-analoog dashboard. Dat dashboard omvat een kilometerteller, tripmeter, versnellingsindicator, brandstofmeter (met verklikker voor laag peil), een klok en een service-lampje. Alle Hunter-varianten hebben ook een draaiknop om te starten en een USB-oplaadpoort.

De krachtbron van de nieuwe Hunter is de recent gelanceerde J-serie, een luchtgekoelde eencilinder van 350cc. De J-serie kennen we dan ook als motorblok in zowel de 350 Classic als de Meteor. In de Hunter produceert het J-serie blok 20,2 pk (aan 6.100 opm), terwijl het maximale koppel 27 Nm (aan 4.000 opm) bedraagt. Het blok is aan een vijfbak gekoppeld.

De Royal Enfield Hunter 350 zal z'n officiële Europese debuut op INTERMOT, dat van 4 tot en met 10 oktober in Keulen plaats vindt, maken. 

 

 

Foto's: Royal Enfield

Geschreven op 11 augustus 2022
© Motoren & Toerisme