MY23: Norton Commando 961

Voor de iets oudere motorliefhebber is Norton nog steeds een naam die klinkt als een klok. En dat ondanks de vele watertjes die het merk in de loop van z’n geschiedenis doorzwommen heeft. Toen Norton begin 2020 opnieuw in nauwe schoentjes kwam, mede door toedoen van toenmalig CEO Stuart Garner, leek het even ‘over and out’ voor dit oer-Britse merk. Maar ter elfder ure werd het merk alsnog gered door het Indiase TVS.

En dus kreeg Norton, nog maar eens, een levensverlenging en dat dankzij geld uit de voormalige Britse kroonkolonie India. En dat is geen toeval. Indiase consortia zoals Eiger Motors en Tata Motors verwierven eerder al illustere merken als Royal Enfield en Jaguar/Land Rover. Met die laatste merknaam is er nu duidelijk een link. Want TVS gaf Norton eind vorig jaar immers een nieuwe thuis met een fabriek in  Solihull.Dat stadje in de West-Midlands is van oudsher ook  al de bakermat van Land Rover. De eerste Norton die vanuit de nieuwe fabriek ‘geherlanceerd’ wordt is de Commando 961.

Het lucht/olie-gekoelde paralleltwin blok van de Commando 961.

Helemaal nieuw is die Commando 961 natuurlijk niet. De machine werd begin 2009 al eens geïntroduceerd door het toen herboren – onder leiding van Stuart Garner – Norton Motorcyces. Het nieuwe (TVS-)Norton zegt dat het de Commando 961 nu bouwt volgens een volledig nieuwe standaard.

In sé veranderde er niks aan de krachtbron. Dat is nog steeds een archetypisch Britse, lucht-oliegekoelde paralleltwin. De typeaanduiding 961 verwijst naar de cilinderinhoud van de twin. De prestaties die dit old school motorblok kan voorleggen zijn niet heel indrukwekkend. Een kleine 78 (DIN-)pk aan 7.250 opm en een koppel van 81 Nm aan 6.300 opm. Dat maakt dat het piekvermogen van de nieuwe Commando 961 lager ligt dan enkele jaren geleden. Maar Norton Motorcycles zou nu wel gebruik gemaakt hebben van mer hoogwaardig materiaal voor de nokkenassen en ook de injectie zou beter afgesteld zijn. Toch voldoet het blok nog steeds niet aan de Euro 5-normen. Daardoor laat TVS toch een behoorlijke kans liggen, want voor de Britse markt moet elke afgeleverde motorfiets dan apart gehomologeerd worden.

 

Eén motorfiets, twee formules

Norton brengt de Commando 961 in twee versies op de markt. Er is de SP – wat staat voor sport – met een hoog stuur, die als roadster gepositioneerd wordt en daarnaast is er de Café Racer of CR.

De SP-versie van de Commando 961 herken je aan het hogere stuur.

De Café Racer heeft klassieke, naar onder gerichte clip-ons en een cover voor het passagierszitje. Twee visuele aspecten die hem een net iets racier look geven.

De Commando 961 CR in actie.

Op beide versies tref je een koolstofvezel voorspatbord aan, kroonplaten uit hoogwaardig vliegtuig aluminium en Öhlins veringscomponenten. Brembo staat in voor de radiaal geplaatste dubbele voorrem.

Het stalen dubbel wiegframe en de dubbele uitlaatlijn worden met de hand vervaardigd in de Norton-fabriek. Rijklaar weegt de Commando 961 een respectabel gewicht voor een motorfiets met ‘slechts’ een 15-liter tank.

De Norton Commando 961’s komen in twee kleuren: Matrix Black en Manx Platinum.

Tekst: BJ

Foto's: Norton Motorcycles

Geschreven op 18 oktober 2022
© Motoren & Toerisme