MY23: KTM RC 8C

Aandachtige lezers van Motoren-Toerisme.be herinneren zich wellicht nog dat KTM in de zomer van 2021 een pure circuitmotor lanceerde: de RC 8C. De RC 8C krijgt nu een 2023-versie. De machine is nog steeds geïnspireerd door KTM’s MotoGP-machine, de RC16, maar eigenlijk gebaseerd op de 890 Duke.

Net als de 890 Duke wordt de RC 8C aangedreven door KTM’s bekende LC8 motorblok. In deze kant-en-klare circuitmotor is de 889 cc grote paralleltwin goed voor een maximaal vermogen van 135 pk (aan 11.000 opm). Dat is een toename van 7 pk ten opzichte van het 2022-model van de RC8 C en 14 meer dan de 890 Duke.  Het koppel bedraagt 98 Nm (aan 8.250 opm). De vermogenstoename is ondermeer te danken aan het gebruik van lichtere kleppen en drijfstangen uit titanium, hogere compressieverhoudingen, een groter gasklephuis en een brandstofpomp met meer druk. Verder werd ook de betrouwbaarheid verbetert door de koppelingsdruk te verhogen en een nieuwe setting voor de onderste balansas. Een bijkomende Pankl oliekoeler moet voor meer thermische stabiliteit zorgen.

KTM bouwt de RC8 C niet zelf in Mattighofen maar laat dat over aan de Duitse specialist Krämer, die eerder al racekits voor de KTM Dukes ontwikkelde en onder eigen naam op de markt bracht. Het stalen buizenframe en het lage (droog)gewicht van 142 kg moeten de RC8 C een prototype-gevoel geven. Het scherpe sturen komt naast het frame natuurlijk ook van de vering. KTM rust de RC8 C met de nieuwste versie van de WP APEX PRO voorvork en schokbreker uit. Het lage gewicht kwam er verder door het gebruik van hoogwaardige componenten zoals een nieuwe titanium uitlaatlijn van Akrapovic, Brembo Stylema remklauwen en RCS19 Corsa Corta hoofdremcilinder van datzelfde merk.

Voor de afwerking van de RC8 C gebruikte KTM alleen race-onderdelen. En dan hebben we het over de velgen, de ketting, het koolstofvezel voorspatbord, de CNC-gefreesde kroonplaten, knoppen aan het stuur, het dashboard van het Italiaanse AIM, het racepatroon van de versnellingsbak.  Zoals boven al aangehaald is de RC8 C geïnspireerd door de RC16. Dat komt ondermeer tot uiting in het oranje frame, maar natuurlijk ook in de aerodynamische hulpmiddelen. De winglets mochten op een échte circuitmotor als deze niet ontbreken. Volgens KTM genereren die niet alleen downforce, maar maken ze de motorfiets ook handelbaarder tijdens het afremmen en accelereren.

 

In tegenstelling tot wat op de 2022-versie van de KTM RC8 C  het geval was, primeert op de 2023-versie het zwart op het oranje. KTM gaat slechts 200 exemplaren van deze kant-en-klare circuitmotor bouwen. Die zullen voor € 39.900 van eigenaar veranderen.

 

 

Tekst: BJ

Foto’s: KTM

Geschreven op 28 oktober 2022
© Motoren & Toerisme