MY23: KTM 890 SMT

Met de 890 SMT maakt één van KTM's succesnummers uit het verleden een comeback. Toegegeven, de 890-versie is mechanisch niet identiek aan z'n voorganger. Zo moet de nieuwe SMT het met 110 cc minder doen. Het bekende LC8c-blok produceert in de SMT 105 pk en 100 Nm koppel. De 'originele' SMT zag in 2009 het levenslicht als toerversie van KTM's toenmalige hypermoto. Die toerinsteek blijft ook nu behouden, al pakte KTM in z'n persbericht met zeer spectaculaire beelden van een Sardijnse bergklim-wedstrijd uit.

De tank van de 890 SMT werd voor de gelegenheid hertekend, is nu smaller en heeft een inhoud van 15,8 liter. Met een (geclaimd) gemiddeld verbruik van 4,6 km/100 km kom je met die tank dus een heel eind. 

KTM gaf de 890 SMT ook de nodige elektronica. De drie standaard rijmodi (RAIN, STREET, SPORT) kunnen uitgebreid worden met de optionele TRACK-modus. Die laatste modus laat de rijder toe om op 10 verschillende niveau's inzake gasopening en tractiecontrole te 'spelen'. Verder is de SMT voorzien van bochten-tractiecontrole. De stuurstand kan op 6 verschillende posities - binnen een bereik van 30 mm.   Remmen gebeurt vooraan met twee 320 mm remschijven (met vierzuigerremklauwen). De remmen zijn gekoppeld aan een bochten- en supermoto-ABS.

Het sportieve karakter van de 890 SMT komt ook in de gekozen wielmaten (17-duims) tot uiting. Die worden standaard voorzien van Michelin PowerGP banden. De WP Apex vering is afgesteld voor sportief weggebruik. De relatief hoge stand van het zadel (860 mm) wordt dan weer goedgemaakt door het strakke ontwerp van de machine.

De KTM 890 SMT komt standaard met een 5-duims TFT-scherm en LED-verlichting. Een quickshifter en een cruisecontrole-systeem staan op de optielijst.

 

Tekst: BJ

Foto's: KTM Images/R. Schedl - Kiska

Video: YouTube.com/KTM

Geschreven op 25 april 2023
© Motoren & Toerisme