MY22: Suzuki GSX-S 1000

Dik 6 jaar na z'n lancering, krijgt de GSX-S 1000 een eerste serieuze update. De motorfiets evolueerde, zeker ook optisch vlak. Suzuki's dikke naked oogt nu een stuk agressiever dan voordien en je kan hem gerust een kant-en-klare 'streetfighter' noemen. Dan doelen we uiteraard op het 'genre', en niet op het gelijknamige Ducati-model. 

De uiterlijk meest opvallende vernieuwing is de agressieve snuit. De koplamppartij doet door de twee opeengestapelde LED-verlichtingselementen aan die van de Hayabusa denken, maar dan uiteraard zonder de kogelvormige stroomlijn. De tank van de GSX-S 1000 oogt dan weer sterk zoals die op het voorgaande model, net als de zijflappen/radiatorbeschermers. Wie winglets of andere aero-gadgets had verwacht op de nieuwe GSX-S 1000 komt van een koude kermis thuis. 

Voor de Europese markten was het uiteraard van levensbelang dat de GSX-S 1000 de Euro 5-normen zou halen. Om die doelstelling te bereiken, monteerden de Suzuki-ingenieurs nieuwe nokkenassen op de viercilinder-in-lijn en werd ook de vier-in-één uitlaatlijn aangepakt. De keuze voor nieuwe nokkenassen vertaalt zich ook in een (iets) hoger toerental, waardoor het vermogen licht steeg naar 152 pk (aan 11.000 opm).  De Suzuki moest dan wel weer licht inboeten op het maximum koppel. Dat bedraagt nu 106 Nm (aan 9.250 opm). Suzuki houdt zich dus bewust afzijdig in de bewapeningswedloop die momenteel in het naked-segment woedt. 

Onder de globale noemer Suzuki Intelligent Riding System (SIRS) zitten Suzuki's eigen tractiecontrole-systeem (STCS), drie verschillende rijmodi (SDMS) en een tweewegs quickshifter vervat. Daarnaast heeft de GSX-S 1000 ook een bekrachtigde koppeling. 

Door toevoeging van de iets grotere benzinetank (19 liter ipv 17 l) groeide het rijklare gewicht naar 214 kg. Ook in de breedte nam de GSX-S 1000 toe. Dat laatste is een resultaat van een 2,5 cm breder stuur. 

De nieuwe GSX-S 1000 staat medio juni bij de Suzuki-dealer en dat in drie kleurstellingen:

Metallic Triton Blue

Glass Mat Mechanical Gray

Glass Sparkle Black

Tekst: BJ

Foto's: Suzuki Global Media

Geschreven op 26 april 2021
© Motoren & Toerisme