MY22: Honda CB500F - CBR500R - CB500X

De CB500-drieling van Honda krijgt een ingrijpende update voor modeljaar 2022. De paralleltwins doen het voortaan met een verbeterde vering en remmen. Daarnaast werden ook de injectie-afstellingen verbeterd. 

 

 

Met z’n drie CB500-varianten scoorde Honda de afgelopen jaren steeds sterk. Meer dan de helft van de CB500’s die sinds de introductie in 2013 verkocht werden, zijn CB500F’s. De roadster overvleugelt qua populariteit dus z’n broertjes, de CB500X allroad en de sportieve CBR500R. De drie varianten zijn Euro 5-gehomologeerd en beschikken over tweewegs ABS.

Eén van de meest gehoorde kritieken op de CB500-varianten hield verband met het karig uitgeruste chassis. Vooral de conventionele voorvork deed nogal ouderwets aan. Die lacune wordt nu verholpen door de introductie van een 43 mm Showa upside-down voorvork. Verder pakte Honda ook de swingarm aan, deze is nu lichter. Honda geeft de CB500F en de CBR500R ook lichtere aluminium gietwielen met Y-spaken. Op de CB500X bleven de vertrouwde aluminium multi-spaken velgen behouden. Vooraan heeft de allroad ook een groter (19-duims) wiel.

Een andere belangrijke toevoeging zijn de radiaal gemonteerde dubbele Nissin remklauwen. Die moeten, met twee zuigers langs elke kant, de 296 mm remschijven van het voorwiel beheersen.

Honda raakte niet aan de motor van de CB500-drieling. Dat is nog steeds een paralleltwin van 471 cc met een vermogen van 35 kW of 47 pk. Wel werd het injectiesysteem verder verfijnd. Volgens Honda zou de paralleltwin daardoor koppelrijker aanvoelen en zou ook het rijkarakter verbeteren.

Kleurrijk

Honda weet als geen ander dat kleuren een verkoopsargument zijn. Daarom introduceert het voor 2022 weer nieuwe kleurstellingen. Toch zijn alle CB500-varianten in één en dezelfde basiskleur, namelijk Grand Prix Red, verkrijgbaar.

CB500F

CBR500R

CB500X

Tekst: BJ

Foto's: Honda News

Geschreven op 1 september 2021
© Motoren & Toerisme