MY22: Ducati Panigale V4 (S)

Ducati geeft z’n superbike een update voor modeljaar 2022. Naast het feit dat het V4-blok nu aan de Euro 5-normen voldoet, zijn de veranderingen vooral op het vlak van de aerodynamica en ergonomie te vinden. Zo werden de winglets (of vleugeltjes zo u wil) van de Panigale V4 verder geoptimaliseerd. Ze werden compacter en bovendien ook dunner. De neerwaartse druk van de winglets bleef evenwel gelijk en bedraagt maximaal nog steeds 37 kg en dat aan een snelheid van 300 km/u. Maar de aerodynamische veranderingen vonden ook onderaan de stroomlijn plaats, waar de rasters waarlangs de warme lucht ontsnapt werden hertekend. Hierdoor zou de koeling verbeterd worden.

Het motorblok van 1103 cc wint nu een beetje (+1,5 pk) aan piekvermogen en produceert nu 215,5 pk (aan 13.000). Het maximum koppel bedraagt 123,6 Nm (aan 9.500 opm). Volgens Ducati is 80% van het koppel al voor handen aan 6.000 opm.

Ook de versnellingsbak van de Panigale V4 werd aangepakt door Ducati. Zo werden de eerste en tweede versnelling langer, wat de motorfiets meteen geschikter maakt voor circuitgebruik. Moderne superbikes, en dus zeker ook de nieuwe Panigale V4, evolueren meer en meer richting circuit.

Elektronica: MotoGP-dashboard

Daarnaast werden ook de power-modi herdacht. De Panigale beschikt over vier power-modi: Low, Medium, High en tenslotte Full. De Low-modus werd vernieuwd met het oog op weggebruikt. In die laagste modus overschrijdt het vermogensafgifte nooit de grens van 150 pk.

Ook de rijmodi werden verder geperfectioneerd. De Panigale V4-rijder heeft de keuze tussen Race A, Race B, Sport en Street. Dat deze nieuwe Panigale V4 heel circuitgericht is blijkt ook uit de nieuwe info-modus van het dashboard. Naast de bestaande modi ‘Street’ en ‘Track’, is er nu ook Track EVO waardoor je dashboard de look van dat van een MotoGP-machine aanneemt, met een horizontale evoluerende balk die de snelheid weergeeft.

De elektronische rijhulpsystemen worden aangestuurd door een zesassige inertie-meeteenheid en omvatten

Vering en banden

Op de basisversie van de Panigale V4 treffen we een Showa BPF voorvork aan, achteraan wordt een Sachs demper gebruikt. De vijfspakige velgen van gegoten aluminium zijn voorzien van Pirelli Diablo Supercorsa SP banden. Brembo tekent uiteraard voor de Stylema remklauwen vooraan.

Panigale V4 S

De elektronische rijhulpsystemen worden aangestuurd door een zesassige inertie-meeteenheid en omvatten

Op de basisversie van de Panigale V4 treffen we een Showa BPF voorvork aan, achteraan wordt een Sachs demper gebruikt. De vijfspakige velgen van gegoten aluminium zijn voorzien van Pirelli Diablo Supercorsa SP banden. Brembo tekent uiteraard voor de Stylema remklauwen vooraan.

Panigale V4 S

Zoals we dat van Ducati gewoon zijn wordt er ook meteen een S-versie uitgebracht. Die S krijgt een erg geavanceerd Öhlins veringpakket (NPX 25/30 voorvork, TTX36 schokbreker en een stuurdemper). Ook de wielen van de V4 S zijn verschillend van die van de basisversie. Ze zijn namelijk gesmeed en hebben drie spaken, waardoor ze ook lichter zijn. Rijklaar weegt de V4 S 195.5 kg, dat is 3 kg minder dan de basisversie.

De Panigale V4 en V4 S zullen vanaf december bij de Ducati-dealer staan en zijn alleen leverbaar in het iconische ‘Ducati Red’.

 

Tekst: BJ

Foto’s: Ducati Media House

Geschreven op 25 november 2021
© Motoren & Toerisme