MY21: Update voor BMW F 750 GS, F 850 GS (Adventure)

BMW Motorrad pakt voor modeljaar 2021 z’n middenklasse allroads aan. De update betreft zowel de F 750 GS, als de F 850 GS en diens Adventure-variant.  De update behelst in de eerste plaats nieuwe kleurstellingen en subvarianten maar betreft ook de elektronica. Zo zijn de richtingaanwijzers op de drie modellen voortaan standaard voorzien van LED-lampen. Rechts op het instrumentenbord wordt er een USB-poort voorzien waarmee eventueel je smartphone opgeladen kan worden. Verder wordt accelereren en remmen een stuk veiliger met de toevoeging van het ABS Pro-systeem en DTC (dynamische tractiecontrole).

Elk model krijgt nieuwe subvarianten. Zowel voor de F 750 GS, als voor de F 850 GS en de F 850 GS Adventure hanteert BMW Motorrad een gelijkaardig recept. Er is een bescheiden uitgerust basisversie, tussenin een iets sportievere middenvariant en dan de 40 Years GS Edition-uitvoering, die op de drie modellen als neusje van de zalm geldt. 

Op mechanisch gebied blijft alles echter bij het oude. In de F 750 GS produceert de paralleltwin van 853 cc nog steeds 57 kW (aan 7.500 opm.) en een maximaal koppel van 83 Nm (aan 6.000 opm.).  Ook de prestaties van de F 850 GS (Adventure) blijven onveranderd met een piekvermogen van 70 kW (aan 8.250 opm.) en een maximumkoppel van 92 Nm (aan 6.250 opm).

 

F 750 GS

 

 

 

De F 750 GS krijgt in z’n Light White-versie matzwarte wielen, een zwart stuur en een zwart/rood zadel.

 

Een getint windscherm moet de F 750 GS in San Marino Blue een sportieve look geven. Verder maken Granite grey lichtmetalen velgen, zilveren stuurhelften, een zwart/grijs zadel en radiatorflappen in gegalvaniseerd grijs de look af.

De 40 Years GS Edition is de blikvanger onder de nieuwe kleurstellingen. Deze motorfiets krijgt gele handkappen en een zwart/geel zadel met GS-logo’s. Ook de afwerking mag er zijn met matzwarte velgen, een zilveren stuur en grijze radiatorflappen.

F 850 GS

Bovenop de bovenstaande wijzigingen krijgt de F 850 GS voortaan standaard ook een nieuw windscherm-mechanisme en een TFT-scherm met connectiviteitsmogelijkheden.

 

De basisversie in Racing Red krijgt zwarte voorvorkpoten, zwarte velgen en een zwart/grijs zadel.

 

Op de Rallye-versie overheerst Racing Blue. Beschermbeugels rondom de handvatten, zwarte vorkpoten en een zwart/rood zadel moeten het sportieve karakter van deze versie benadrukken.

 

Ook bij de F 850 GS is de 40 Years GS Edition de meest in het oog springende variant. De hoofdkleur is Black Storm metallic. Exclusieve gele beschermbeugels rondom de handvatten, goudkleurige velgen en een geel/zwart zadel met GS-logo behoren eveneens tot de uitrusting, net als zwarte vorkpoten en grijze radiatorflappen.

F 850 GS Adventure

Alle Adventure-versies van de F 850 GS komen voortaan met een TFT-dashboard met connectiviteit.

Ice Grey is de nieuwe basiskleur voor de F 850 GS Adventure. Zwarte vorkpoten en velgen en een zwart/grijs zadel completeren het geheel.

De tweede Adventure-variant komt in Rallye-stijl. Daarbij overheerst Kalamata metallic matt. De velgen en vorkpoten krijgen een goudkleurige coating. Een sportschermpje en een zwart/grijs zadel van 890 mm hoogte moeten het sportieve karakter van deze versie benadrukken.

 

Net als op de F 750 GS en de  F 850 GS, is de 40 years GS Edition-versie, de aandachtstrekker bij de Adventure. Ook hier veel zwart en gouden accenten en extra bling. En een 860 mm hoog zadel voor twee.

 

Tekst: BJ

Foto’s: BMW Motorrad

 

 

 

Geschreven op 16 juli 2020
© Motoren & Toerisme