MY21: Update voor Benelli TRK 502 (X)

De Benelli TRK 502 krijgt voor modeljaar 2021 een update. Die make-over houdt meer in dan alleen een Euro 5-conforme motor. De 500cc paralleltwin produceert nog steeds 47,6 pk (aan 8.500 opm). Het koppel piekt nu op 46 Nm (aan 6.000 opm), een toename met welgeteld één Nm ten opzichte van het 2020-model. Benelli pakte wel de zesbak van de TRK 502 aan door de ratio’s in alle versnellingen te verkorten, zodat de motorrespons kwieker wordt. In diezelfde optiek werd ook de ECU geherprogrammeerd.

Het blok huist in een stalen frame dat een combinatie van buizen en platen vormt. Vooraan wordt een 50 mm upside-down voorvork gemonteerd (140 mm veerweg), achteraan is de schokbreker (45 mm veerweg) instelbaar wat de veer-voorspanning en de uitgaande demping betreft.

Remmen gebeurt met een dubbele semi-zwevende remschijf van 320 mm met vierzuigerremklauwen. Rijklaar weegt de TRK 502 235 kg, terwijl de tank 20 liter benzine kan bevatten. De TRK kreeg een hertekende snoet met LED-koplampen, nieuwe achteruitkijkspiegels en nieuwe handvatten. Benelli dacht ook aan het comfort en dus is het stuur nu verstelbaar, net als de koppelingshendel. De bedieningsknoppen zijn verlicht en het zadel werd ruimer en comfortabeler.

De TRK 502 staat vanaf de eerste maanden van 2021 bij de Benelli-dealers en is leverbaar in de kleuren: wit, rood, blauw en antracietgrijs.

TRK 502 X

De meer offroad-gerichte X-versie van de Benelli TRK 502 is technisch nagenoeg identiek aan het basismodel.

De X-versie heeft evenwel gespaakte wielen waarvan het voorwiel een 19-duims exemplaar is (tegenover 17-duims op het basismodel).  Verder heeft de X-versie achteraan ook een volledig regelbare schokbreker en een iets langere veerweg (62 mm). De X-versie is naast de basiskleuren ook in een okerachtig geel leverbaar.

Tekst: BJ

Foto's: Benelli

Geschreven op 24 november 2020
© Motoren & Toerisme