MY21: Triumph Trident

Triumph betoonde zich een meester in het teasen met de lang uitgesponnen lancering van de Trident, maar eindelijk kennen we z’n ware aard.

Het mag nu al duidelijk wezen dat Triumph met deze Trident op een breed publiek mikt en hoge verwachtingen koestert voor dit middenklasse model. Geheel volgens de filosofie is de krachtbron in deze compacte roadster een 660 cc-driecilinder die is afgeleid van de bestaande driecilinders. Toch werden er volgens de briefing 67 componenten speciaal voor dit motorblok ontworpen waardoor hij een eigen karakter krijgt. Resultaat: 81 pk bij 10.250 opm en 64 Nm bij 6.250. Prima cijfers die zich breed en lineair uitsmeren overheen de kracht- en koppelcurve. Zo is negentig procent van het vermogen beschikbaar tussen 3.600 opm en 9.750 opm. Overigens kan de Trident worden afgestemd op het A2-rijbewijs om daarna terug te worden ontketend als de berijder zijn volledig rijbewijs heeft behaald.

Vertrouwde namen

De Trident heeft uiteraard een zesbak met slipperfunctie, en een up & down quickshifter is optioneel verkrijgbaar. Het pakket met stalen buizenframe, aluminium velgen en 14l tank klokt rijklaar af op 189 kg. Het duozadel reikt met 805 mm niet te hoog om ook kleinere opstappers aan boord te krijgen. De vering werd geleverd door Showa en biedt vooraan een niet instelbare veerweg van 120 mm. Achteraan krijg je 133,5 mm met de mogelijkheid om de veervoorspanning af te stellen. Nissin is dan weer verantwoordelijk voor het stopvermogen en gebruikt daarvoor dubbele schijfremmen van 310 mm en achteraan een enkele van 255 mm. Tot slot zal Michelin met zijn ROAD 5 banden het vertrouwen moeten verzorgen in natte en droge condities.

Britse flair

Een eenvoudige, maar goed ogende ronde display verzorgt de informatieoverdracht met allerlei rijmodi en extra functies zoals we dat van Triumph ondertussen gewoon zijn. De minimalistische stijl mengt hedendaagse met kenmerkende, klassieke Britse stijlelementen, zoals de ronde koplamp en de opvallende en elegante bestikkering. Bij de introductie zijn er vier kleurstellingen beschikbaar, maar die zijn met wit, grijs en twee keer zwart, bezwaarlijk verfrissend te noemen. Officiële prijzen zijn bij schrijven nog niet bekend, maar reken erop dat deze zelfverklaarde Britse instapper zeer scherp geprijsd zal zijn om de concurrentie als MT- 07 en Honda CB650R aan te kunnen.

Triumph Trident
Motor: vloeistofgekoelde driecilinder lijnmotor viertakt
CI: 660 cc
Rijklaar gewicht: 189kg

Tekst: Charly de Kinderen

Foto's: Triumph Motorcycles

Geschreven op 30 oktober 2020
© Motoren & Toerisme