MY21: Triumph Tiger 850 Sport

Met de Tiger 850 Sport lanceert Triumph Motorcycles een laagdrempelige versie van de Tiger. De 850 Sport is uitgerust met hetzelfde blok als de Tiger 900, dus een driecilinder van 888cc.  Maar op de 850 Sport is het blok enigszins teruggeschroefd, waardoor het piekvermogen 85 pk en maximale koppel 82 Nm bedraagt.

Met de Tiger 850 Sport richt Triumph zich puur op verharde wegen. Dat komt tot uiting in de wielen (gietwielen) en de wegbanden op de Tiger 850 Sport. Triumph steekt ook niet onder stoelen of banken dat deze motorfiets ook voor woon-werkverkeer kan dienen. Met de 20-liter benzinetank kom je sowieso al een heel eind. De machine heeft twee rijmodi (‘Road’ en ‘Rain’), is voorzien van de nieuwste generatie van Triumphs ABS-systeem en uitschakelbare tractiecontrole. De machine kreeg ook een 5-duims TFT-dashboard.

 

 

Met een zadelhoogte die instelbaar is tussen 810 en 830 mm is de Tiger 850 Sport een stuk ‘toegankelijker’ dan de hogere Tiger 900 Rally-versies. Bovendien is het ‘entry model’ ook in een A2-versie leverbaar.

De afwerking van de Tiger  850 Sport is, zoals je dat van een Europees premiummerk mag verwachten, goed. De machine kreeg vooraan een 45 mm Marzocchi upside-down voorvork, die evenwel niet instelbaar is. De achterschokbreker van hetzelfde Italiaanse merk heeft een veerweg van 170 mm en is instelbaar qua veervoorspanning. Remmen gebeurt vooraan met twee 320 mm remschijven die bediend worden door Brembo Stylema monobloc (met vier zuigers) remklauwen. Achteraan wordt de 255 mm remschijf bediend door een Brembo remklauw met één zuiger.

De Triumph Tiger 850 Sport heeft een basisprijs van € 11.550 en is leverbaar in twee kleurstellingen:

Graphite Diablo Red

Graphite Caspian Blue

Tekst: BJ

Foto's: Triumph Press

Geschreven op 17 november 2020
© Motoren & Toerisme