MY21: MV Agusta Brutale & Dragster driecilinder-gamma

MV Agusta heeft z’n driecilinder nakeds een Euro 5-update gegeven. De Brutale en de Dragster moeten niets aan vermogen inleveren en werden verder verfijnd op het gebied van elektronica en wat het rijwielgedeelte betreft.

Brutale

MV Agusta brengt de Brutale driecilinder in drie varianten op de markt: de Rosso, de RR en de RR SCS.

Brutale Rosso

De Rosso is de basisversie waarmee MV Agusta op een breder publiek mikt. Dat uit zich in het lagere vermogen van 112 pk (aan 11.000 opm). Ook het koppel is met 85 Nm (aan 8.500 opm) iets lager dan op de andere Brutale-varianten.

Het elektronicapakket oogt niettemin zeer behoorlijk. Zo heeft de Rosso een 5.5-duims TFT-dashboard en behoren bochten-ABS, cruisecontrol, Bluetooth en een GPS-systeem tot het standaardpakket. Daarbovenop komt nog eens MV’s eigen EAS tweewegs quickshifter.Verder is de Rosso voorzien van minder geavanceerde en dus ook goedkopere componenten. De Rosso is in slechts één kleur leverbaar: Ago Red

 

Brutale RR

Op de RR-versie genereert de 798 cc metende driecilinder wel het volledige vermogen van 140 pk (aan 12.500 opm), terwijl het koppel 87 Nm bedraagt. In tegenstelling tot de Rosso heeft de RR-versie een upside-down voorvork waarvan de binnenpoten met een zogenaamde DLC-laag (Diamond Like Coating). De buitenste poten zijn geanodiseerd uitgevoerd. Het elektronica-pakket is iets uitgebreider dan op de basisversie en omvat ondermeer ook launchcontrole- en wheeliecontrole-systemen.  Daarnaast heeft de RR-versie ook een LED-koplamp met bochtenfunctie.

Brutale RR SCS

De SCS-versie is technisch gelijk aan de Brutale RR. SCS staat voor Smart Clutch System, het systeem dat door MV Agusta in samenwerkign met de Amerikaanse koppelingspecialist Rekluse ontwikkeld werd. De aanwezigheid van het launch control-systeem laat een automatische start toe en daarna kan de berijder zelf ‘manueel’ schakelen zonder evenwel te moeten ontkoppelen. Iets wat vooral in stadsverkeer fel frustratie uitspaart. De SCS-versie komt in dezelfde kleurstellingen als de standaard RR.

De Brutale RR (SCS) komt in twee kleurstellingen:

Carbon Black Metallic/Avio Grey Metallic

Dragster

Voor de Dragster volgde MV Agusta in grote lijnen hetzelfde recept als voor de Brutale. Drie versies, waarvan de Rosso de basis is. Dan volgt er een RR-versie, met optionele SCS. De absolute top is de RR SCS RC.

Dragster Rosso

Ook in deze basisversie heeft het driecilinderblok 112 pk. De afwerking staat op hetzelfde niveau als die van de Brutale Rosso, met een eenvoudigere Marzocchi upside-down voorvork en een beperkter elektronica-pakket. De enige leverbare kleur is Matt Ago Red.

Dragster RR – RR SCS

Ook hier het volle vermogen (140 pk), een meer geavanceerderde voorvork en het volledige elektronicapakket.  Twee kleurstellingen:

Matt Magnum Avio Grey/Matt Metallic Dark Grey

Matt Magnum Silver/Matt Metallic Dark Grey

Dragster RR SCS RC

De absolute topversie van de Dragster, waarvan de productie beperkt wordt tot tweehonderd genummerde exemplaren. Dankzij de gesmede wielen heeft deze RC een aanzienlijk lager drooggewicht van 168 kg (tegenover 175 kg voor de standaard RR).  Wie voor de racekit opteert verliest dankzij de titanium uitlaatlijn van  SC Project nog eens 8 kg extra. Bovendien win je dan ook nog eens 10 pk bij (150 pk piekvermogen).

De RC-versie komt in een combinatie van Ago Red en Ago Silver. Een knipoog naar de livreien van MV Agusta’s teams in Moto2 en het WK Supersport 600.

Tekst: BJ

Foto's: MV Agusta

Geschreven op 11 februari 2021
© Motoren & Toerisme