MY21: Kawasaki KX

De tijd dat constructeurs ieder jaar hun complete gamma crossmotoren helemaal ‘vernieuwden’ ligt alweer een tijdje achter ons. Bij Kawasaki lag de focus dit jaar vooral op de KX 250 – let op de schrijfwijze zonder F -, de kwartliter viertaktmachine van het merk. De KX 250 moet zich in de MX2, of 250 cc-klasse (naar gelang het land of federatie) staande weten te houden tegen sterke concurrenten.

KX 250

Eerste en vooral pakten de Kawasaki-ingenieurs het motorblok van de KX 250 aan. Dat moest krachtiger worden. In een wereld waar 250 cc viertaktblokken al tegen de limieten aanschurken is zoiets gemakkelijker gezegd dan gedaan. Het blok kreeg nieuwe in- en uitlaatpoorten, een nieuwe zuiger en een hertekende verbrandingskamer, een nieuwe drijfstang, nieuwe klepveren en tot slot werd ook de timing van de uitlaatnokkenas herzien. Het eindresultaat is volgens Kawasaki een vermogenstoename van 1,4 pk. Dat lijkt betrekkelijk weinig, maar in dit segment komt het soms écht op tienden van pk’s aan. Hoeveel het eigenlijke vermogen van de KX 250 dan bedraagt komen we echter niet te weten. Kawasaki blijft daarover, net zoals alle andere constructeurs, eerder op de vlakte...

De flinke update die Kawasaki de KX 250 gaf moet ervoor zorgen dat de machine strijdbaar blijft in z'n hyper-competitieve klasse.

Op elektronisch gebied blijft de KX 250 ook niet achter op de concurrentie. De rijder heeft de keuze uit drie motormappings voor respectievelijk ‘standaard’ ‘zachte’ en ‘harde’ bodemsoorten. Daarnaast is de machine ook met een launchcontrole-systeem uitgerust.

Wél heel belangrijk is de toevoeging van een elektrische startmotor op de KX 250 voor modeljaar 2021. Kawasaki heeft het in het persbericht terecht over zo weinig mogelijk tijdsverlies na een crash. Ook de toevoeging van een hydraulische koppeling met konische veer kadert in die tijdswinst.  De koppeling zou daardoor makkelijker te bedienen zijn en makkelijker grijpen.

Ook het rijwielgedeelte van de KX250  kreeg een grondige update. Kawasaki modelleerde het aluminium frame en de eveneens aluminium swingarm naar die van de KX 450. Vooraan werd de laagste kroonplaat vernieuwd, terwijl achteraan de ratio van het link-systeem gewijzigd werd. Kawasaki gaf de vering ook nieuwe standaard instellingen. Op remgebied kreeg de KX 250 vooraan een nieuwe remcilinder en achteraan een iets grotere remschijf van 240 mm.

Kawasaki zit met het Ergo Fit-systeem in op een beter ergonomie voor de rijder.

Bovenop dat alles werd ook de carrosserie nog eens aangepakt.  De Kawa kwartliter kreeg een nieuw zadel, een nieuwe benzinetank en nieuwe radiatorflappen. Dat alles moet de KX 250 slanker en bovendien ook ergonomischer maken. Dat laatste is geen loze kreet want Kawasaki heeft het over Ergo-Fit. Dat maakt dat zowel de stuurpositie als de positie van de voetsteunen verstelbaar zijn, zodat de machine beter aan de maten van de rijder aangepast kan worden. Na een paar jaar van afwezigheid monteert Kawasaki vanaf 2021 terug een stuur van het vermaarde Britse merk Renthal. De keuze kwam daarbij op de Fatbar te liggen.

KX 450

Met de focus op de KX 250 moest de KX 450 het met een minimale update doen. De zuiger van de eencilinder krijgt een coating die de wrijving moet verminderen. Daarnaast is er ook voor de KX 450 een nieuwe konische koppelingsveer en krijgt de machine een Renthal Fatbar stuur.  Qua elektronica en ergonomische instelbaarheid staat de 450 echter op hetzelfde niveau als z’n kleinere broer.

De KX 450 kreeg maar een beperkte update voor 2021.

Kawasaki maakte ook al de Belgische prijzen van de 2021-modellen bekend. De KX 250 kost € 8.899, terwijl de KX 450 € 9.249 kost.

 

 

Tekst: BJ

Foto’s en video: Kawasaki

Geschreven op 15 juli 2020
© Motoren & Toerisme