MY21: Ducati Multistrada V4(S)

Dat de Multistrada V4 er aan zat te komen, wisten we al een tijdje. Dat Ducati het genre serieus neemt, blijkt uit het feit dat het een speciale toer-versie – de Granturismo V4 - van z’n viercilinder blok, voor de Multistrada ontwikkelde. Het toont aan dat de dikke hoogpoter een steed belangrijkere rol is gaan spelen voor Ducati.

Over de nieuwe Multistrada V4 zegt Ducati dat het “vier motorfietsen in één” zijn.  De vier kernwoorden van de Multistrada zijn dan ook: Sport, Touring, Enduro én Urban.

Met "Sport" doelt Ducati op de lichte en compacte bouw van de Multistrada, z’n vermogen van 170 pk en z’n uit de MotoGP stammende elektronische rijhulpmiddelen.

De Multistrada is , volgens Ducati, ‘Touring’ dankzij de belangrijkste onderhoudsintervallen die elke 60.000 km worden ingesteld, de buitengewone aandacht die in de ontwikkelingsfase aan het rijcomfort werd besteed, de radar-systemen (de eerste motorfiets ter wereld met zowel voor- als achterradar), de navigatie die op het dashboard kan worden bekeken en de bochtverlichting.

 

Ducati zegt dat 'Enduro' voor de off-road capaciteiten, de elektronische vering, de vlotte vermogensafgifte en de overbrengingsverhoudingen van de Multistrada V4 staan.

De 'Urban'-stempel zou de Multistrada krijgen vanwege groot gebruiksgemak aan lage snelheden, maar ook dankzij de connectiviteit met je smartphone en een zorgvuldige studie van het thermisch comfort.

Ducati lanceert meteen twee verschillende versies van de Multistrada V4: de Multistrada V4 en de Multistrada V4S. Deze laatste versie krijgt ook nog een Sport-subvariant. In grote lijnen beschikken de V4  en V4S over hetzelfde pakket: een aluminium monocoque frame, het Granturismo V4-motorblok, uitgebreide elektronische rijhulpmiddel, één 19-duims voor- en een 17-duims achterwiel. Beide modellen komen standaard met Pirelli Scorpion Trail II-banden.

Multistrada V4

De basisversie is alleen leverbaar in Ducati Red en dat met zwarte wielen.

Standaard is de Multistrada V4 uitgerust met een mechanische ophanging van Marzocchi, bestaande uit een instelbare 50 mm upside-down voorvork en een instelbare monoshock achteraan. De veerwegen bedragen: 170 mm (vooraan) en 180 mm (achteraan). Remmen gebeurt vooraan met twee 320 mm remschijven, die bediend worden door radiale Brembo M4.32 remklauwen. Naast de door een inertie-meeteenheid aangestuurde rijhulpmiddelen (Bosch-Brembo bochten-ABS, Wheeliecontrole, tractiecontrole) is de Multistrada V4 ook uitgerust met rij- en vermogens-modi. Verder bestaat de basisuitrusting uit een volledig LED-koplamp, een 5-duims kleuren TFT-scherm en Ducati’s eigen multimedia-systeem.

Multistrada V4S

De Multistrada V4 S komt in twee verschillende kleurstellingen:

Ducati Red met glanzende zwarte wielen met rode accenten.

De zijkoffers behoren niet tot de standaaruitrusting van de Multistrada V4S maar zijn als accessoire verkrijgbaar.

Aviator Grey met glanzend zwarte wielen met rode accenten.

 

Het grote verschil met de V4-basisversie zit ‘m bij de Multistrada V4S in de elektronische semi-actieve Marzocchi Ducati Skyhook vering (DSS), met zelfrechtende functie. De veerwegen zijn identiek aan die van de basisversie.

Vooraan krijgt de V4S-versie twee 330 mm remschijven met Brembo Stilema radiale vierzuigerremklauwen.

Het TFT-dashboard is op de V4S 6,5-duim groot. Via het Ducati Connect-systeem ben je geconnecteerd met je smartphone, de muziek daarop en je navigatie-apps.

De V4S is uitgerust met Ducati’s eigen quickshift-systeem en heeft daarnaast ook cruise-controle en ‘vehicle hold’-controle voor starts op hellingen

De V4 is leverbaar met gegoten alu velgen of spaakwielen

Multistrada V4S Sport

De Sportversie van de V4S is leverbaar in de ‘Sport-livrei’ met glanzend zwarte wielen met rode accenten.

De uitrusting van de Sport-versie is identiek aan die van de standaard V4S, op de Akrapovic uitlaatdemper uit koolstofvezel en titanium en het koolstofvezel voorspatbord na.

 

Tekst: BJ

Foto’s: Ducati Media House

Geschreven op 4 november 2020
© Motoren & Toerisme