MY21: BMW S 1000 R

BMW geeft naast de kleine G 310 R ook z’n krachtigste roadster een make-over. Zo sluit de S 1000 R voortaan beter aan op de nieuwe agressievere styling waarmee de F 900 R dit jaar al uitpakte. De S 1000 R oogt dan ook een stuk anders dan z’n voorganger.  Visueel gaan de Beiers de concurrentie met de Japanse constructeurs zeker niet uit de weg. BMW koppelde naar eigen zeggen de emotionele look van een roadster aan het dynamische rijgedrag van een sportmotor.

Wie echter een spectaculaire vermogenstoename had verwacht bij de S 1000 R komt van een koude kermis thuis. BMW Motorrad neemt duidelijk niet deel aan de pk-wedloop die nu ook volop woedt in het zwaarste naked segment.

 

Het van de S 1000 RR superbike afgeleide viercilinder-in-lijn motorblok heeft nog steeds een piekvermogen van 165 pk (aan 11.000 opm) en 114 Nm (aan 9.250 opm) koppel. Maar de machines is nu dus Euro 5-proof. Om de motor wat gebruiksvriendelijker te maken, en tegelijkertijd het geluidsniveau en het verbruik te reduceren, paste BMW Motorrad de zesbak van de S 1000 R aan. Die bak beschikt nu over langere verhoudingen voor de vierde, vijfde en zesde versnellingen.

Nieuw chassis

BMW pakte ook het rijwielgedeelte van de  S 1000 R aan. Zo heeft de roadster nog steeds een aluminium brugframe, maar het motorblok speelt een grotere rol als dragend element dan voordien. Nog een gelijkenis met de S 1000 RR superbike, waarvan ook het stalen buizen-subframe wordt overgenomen. Ook aan de ergonomie is ditmaal gedacht. Zo kan je het stuur maximaal 10 mm verder voorwaarts positioneren. Optioneel is er ook een hogere stuurklem verkrijgbaar.

Ook de swingarm is nagenoeg identiek aan die van de S 1000 RR. Dat maakt dat de mono-schokbreker nu iets verder van het scharnierpunt van de achterbrug gepositioneerd is.

Rijhulpmiddelen

Standaard beschikt de nieuwe S 1000 R over drie rijmodi: ‘Rain’, ‘Road’ en ‘Dynamic’.  De drie standaard modi kunnen nog aangevuld worden met de optionele Pro-rijmodi, daarvan is de ‘Dynamic Pro’-modus volledig zelf configureerbaar.

Een zesassige inertie-meeteenheid stuurt de eigenlijke elektronische rijhulpmiddelen aan. BMW’s ABS Pro-systeem, dat ook geldt als bochten-ABS, behoort tot de standaarduitrusting evenals tractiecontrole (DTC) en het daarvan afgeleide wheelie-controle-systeem. Hillstart Control – om het wegrijden op een helling mogelijk te maken – behoort ook tot het standaard pakket. Een quickshifter-systeem is evenwel optioneel.

 

 

De bedieningsinstrumenten werden eveneens vernieuwd, net als het 6,5-duims TFT-dashboard. De koplamp en andere verlichtingselementen voor voorzien van LED-lampen. Adaptieve bochtenverlichting behoort echter tot het optiepakket.

Kleuren

BMW brengt de vernieuwde S 1000 R in drie verschillende kleurstellingen. De basisversie komt in Racing Red.

Daarnaast is er ook het optionele Style Sport, een combinatie van Hockenheim Silver en koperkleurige uitvoering van metaalelementen zoals het subframe en de motordeksels, afgewerkt met grijs geanodiseerde componenten.

 

Tenslotte is er ook nog de M Sport-versie in de bekende wit/blauw/rode kleurencombinatie, een verwijzing naar BMW’s nieuwe topmodel, de M 1000 RR.

In de afwerking van de M Sport-versie komt het M Sport-logo op verschillende plaatsen voor.

Tekst: BJ

Foto's: BMW Group Press

Geschreven op 19 november 2020
© Motoren & Toerisme