MY21: BMW C 400 X en GT

De BMW C 400 X en C 400 GT, de middelgrote scooters uit het BMW Motorrad gamma, zijn vernieuwd.  BMW Motorrad wil de referentie blijven inzake  stedelijke mobiliteit en daarvoor werden er een aantal belangrijke technische verbeteringen doorgevoerd. Ook nieuwe kleuren en stijlen werden aan de keuzemogelijkheden toegevoegd. 

Met de C 400 X in 2017 en de C 400 GT in 2018 presenteerde BMW Motorrad voor het eerst twee middelgrote scooters. Sindsdien wordt met de C 400 X en diens dynamische rijeigenschappen, op een stedelijk publiek gemikt, terwijl de C 400 GT, als Gran Turismo-variant ook geschikt is voor toeritten, en dat dankzij z'n onderscheidende comfort.  

Net als voordien worden de scooters aangedreven door de beproefde,  eencilindermotor met een vermogen van  34 pk (bij 7.500 opm), en met een koppel van 35 Nm (aan 5.750 opm) De krachtoverbrenging gebeurt via een CVT-versnellingsbak (continu variabele transmissie) en een torsiestijve swingarm voor de aandrijflijn met een innovatieve armlager die trillingen tot een minimum moet beperken. Beide machines voldoen nu uiteraard aan de Euro 5-normen. 

Daarom werd de motor, naast een nieuw motormanagement-systeem, ook voorzien van een zogenaamde ‘elektronische gashendel’ (E-gas) en een elektrisch bediende gasklep. Andere verbeteringen zijn een gewijzigde matrix en coating van de katalysator, een breedband zuurstof-sensor, wijzigingen aan de cilinderkop, een nieuwe sensor op het deksel van de generator, een aangepaste kabelboom en een gewijzigde regeling van het stationaire toerental. De stationairtoerentalregelaar in de airbox is weggelaten; het stationaire toerental wordt nu geregeld via een bypass voor de gasklep en een turbulentiesysteem.

Voor het nieuwe modeljaar kregen de  C 400 X en C 400 GT ook een verbeterd ASC-systeem (automatic stability control). In plaats van de vorige manuele herkalibratie – bijvoorbeeld bij het vervangen van banden – heeft het nieuwe systeem nu een automatische kalibratie van de radius. Bovendien is de nieuwe ASC ontworpen voor aanzienlijk lagere wrijvingswaarden dan voordien. Tijdens het rijden vertaalt zich dat in een gevoeligere respons en een sterk verhoogd regelcomfort vooral op natte en gladde oppervlakken. De ASC uitschakelen is nu niet meer nodig.

Het remsysteem van de nieuwe C 400 X en C 400 GT werd eveneens herzien. Dankzij nieuwe remklauwen krijgen de voorremmen  een stabieler en duidelijker drukpunt. Dat werd gekoppeld aan een uitgelijnde slag van de hendel voor de achterrem links en de voorrem rechts voor een symmetrisch remgevoel.

Ook verlichting van het opbergvak (volume 31 l, 45 l met Flexcase) onder de zitting werd aangepakt, waardoor het gebruiksgemak aanzienlijk verhoogt. Het licht komt nu niet meer van opzij, maar van boven voor een nog betere verlichting. Naast de 12V-aansluiting aan boord is het opbergvak rechts vooraan voortaan uitgerust met een USB-laadaansluiting.

Kleurstellingen per model

C 400 X

De basiskleur van de C 400 X is Blackstorm Metallic.

Optionele kleur Granite Grey Metallic

Een andere optie is ook de kleurstelling Style Sport (meerkost van € 215)

C 400 GT

Basiskleur Alpine White

Optionele kleur: Kallisto Grey Metallic (meerkost van € 50)

Optionele kleurstelling: Style Triple Black (meerkost van € 215)

De nieuwe C 400-varianten staan vanaf mei bij de BMW Motorrad-dealers.

Geschreven op 25 maart 2021
© Motoren & Toerisme