MY21: Benelli Leoncino 800 (Trail)

We hebben er lang op moeten wachten, want Benelli kondigde het model reeds meer dan een jaar geleden aan, maar nu wordt de komst van de Leoncino 800 toch bevestigd. De typeaanduiding is evenwel een beetje verwarrend want deze Leoncino gaat weliswaar als 800  door het leven maar meet maar 754 cc. De paralleltwin weet daar welgeteld 76,2 pk (aan 9.000 opm) uit te puren en een koppel van 68 Nm (aan 6.500 opm).

De afwerking van deze fraaie naked mag er best zijn volledig instelbare Marzocchi voorvork, 320 mm dubbele remschijf met Brembo monobloc vierzuigerremklauwen, TFT dashboard en LED-verlichting. Toch blijft er nog een zweem van ouderwetse eenvoud hangen. Naast het ABS-systeem is deze Leoncino 800 van geen enkel ander elektronisch rijhulpmiddel voorzien.

De Leoncino 800 zal vanaf het voorjaar van 2021  bij de Benelli-dealer staan.

Leoncino 800 Trail

Benelli brengt ook een Trail-versie van de Leoncino 800 op de markt. Hier wordt opnieuw voor een gelijkaardig recept als bij de TRK 502 X gekozen. De Trail krijgt een langere veerweg achteraan, gespaakte wielen, trail-banden en een groter voorwiel (19-duims v 17-duims op de basisversie). In z’n British Racing Green-trim, met gele streept heeft de 800 Trail-versie een gelijkaardige kleurstelling als de Lotus 21 F1-wagen uit de vroege jaren ’60. De afwerking oogt in ieder geval schitterend, met als kers op de taart Benelli’s leeuwtje op het voorspatbord.

Op de Trail-versie wordt het evenwel nog wachten tot midden 2021.

 

Tekst: BJ

Foto's: Benelli

Geschreven op 24 november 2020
© Motoren & Toerisme