MY2020: Yamaha MX

Yamaha heeft z’n MX line-up voor 2020 voorgesteld. Een line-up die in grote lijnen ongewijzigd blijft en maar liefst zes verschillende motorfietsen telt.

 

YZ450F

De nieuwigheden voor 2020 moeten we bij de viertakt crossmotoren van Yamaha zoeken, meer bepaald bij de YZ450F. Yamaha herontwikkelde het blok van de YZ450F. De krachtbron helt nog steeds achterover in het frame maar is volgens Yamaha nu lichter, compacter en uiteraard krachtiger. Doordat het spruitstuk van de YZ450F aan de achterkant van het blok zit, kronkelt de uitlaatlijn zich eerst helemaal rond de motor om uiteindelijk aan de rechterkant in de uitlaatdemper over te gaan. Mikuni tekent voor het injectiesysteem met 44mm gasklephuis dat de 450cc motor voedt

De gekantelde radiatoren van de YZ450F zijn een direct gevolg van het nieuwe motor blok. De koelelementen vangen op die manier meer rijwind.

 

Elektronica

 

Met behulp van de Power Tuner-app op je smartphone kan het motorblok van de YZ450F afgesteld worden.

Twee jaar geleden was de Yamaha YZ450F de eerste crossmotor met connectiviteit. Concreet komt het erop neer dat je zelf, met behulp van je smartphone, de motorkarateristiek van de machine kan veranderen. Zo kan je het lucht/brandstof-mengsel veranderen of het ontstekingstijdstip aanpassen. Ook kan je je eigen motormappings programmeren met behulp van de Power Tuner-app. Tijdens de wedstrijd kan je met een drukknop aan het stuur tussen de verschillende mappings ‘switchen’.

Met deze knop aan de linker stuurhelft van de YZ450F selecteer je de verschillende motormappen.

Nieuw voor 2020 is het launch-controlsysteem dat wielspin bij het starten moet tegengaan. Starten gebeurt al enkele jaren elektrisch op de YZ450F. De machine is daarvoor van een viercellige lithium-ion batterij voorzien.

 

Rijwielgedeelte

 

Yamaha paste het aluminium frame van de YZ450F aan de nieuwe krachtbron aan. Daardoor werden de hoofdbalken dunner, terwijl de buizen dikker werden. Verder kreeg het frame ook nieuwe motorsteunen. Ook de radiatorflappen, de tank en het zadel werden aangepakt en moet nu als een smaller strakker geheel aanvoelen. De upside-down voorvork en de achterschokbreker worden door KYB aangeleverd.

 

Yamaha gaf de YZ450F voor 2020 ook nieuwe remmen. De 270mm voorremschijf wordt nu met een verbeterde remklauw gestopt. Achteraan werd de bestaande remschijf vervangen en voorzien van een compactere remklauw. Verder kreeg de YZ450F hertekende wielen, bredere en lichtere voetsteunen 

 

YZ250F

Yamaha’s 250F werd voor 2019 al flink onder handen genomen. De machine – waarmee momenteel Jago Geerts hoge ogen gooit in het WK MX2 – bleef, op nieuwe graphics na, ongewijzigd voor modeljaar 2020.

 

De nieuwe YZ450F staat vanaf augustus bij de Yamaha-dealers. De 2020 YZ250F is al een maandje eerder beschikbaar.

 

Tweetaktmachines

Ook in 2020 zal Yamaha de Japanse fabrikant met het grootste MX-gamma zijn. Een flink gedeelte van de line-up bestaat dan ook nog uit tweetaktmachines.

De 2020 Yamaha YZ65.

Voor 2019 lanceerde Yamaha al de gloednieuwe YZ65 en een vernieuwde YZ85. De twee machientjes blijven voor 2020 technisch ongewijzigd, maar krijgen wel gloednieuwe graphics waardoor ze qua looks volledig in de lijn van hun grotere broers passen.

 

De 2020 Yamaha YZ85

De twee tweetaktmachines voor volwassen rijders, de YZ125 en YZ250, blijven ook in 2020 in het Yamaha-gamma maar moeten het doen zonder aanpassingen. Ze krijgen wel, net zoals de twee kleinere YZ’s, nieuwe graphics.

De 2020 Yamaha YZ125

Tekst: Bart Jacobs

Foto's: Yamaha Europe NV

Geschreven op 5 juni 2019
© Motoren & Toerisme