MY20: Triumph Street Triple R

Met de introductie van R-versie voltooid Triumph z’n Street Triple-triptiek. De Street Triple R past mooi tussen de S-basisversie en de premium RS-versie in. Toch leunt hij het dichtst bij deze laatste aan.

Geen ‘kleine’ motor voor deze Street Triple R zoals op de S-versie, wel de ‘full fat’ 765cc-versie van de vermaarde triple. Die produceert in de R-versie 118 pk (aan 12.000 opm). Dat is best veel, maar toch 5 pk minder dan wat de ‘volbloed’ RS produceert (123 pk). Ook het maximale koppel  van de R is met 77 Nm net iets minder (2 Nm) dan dat van de RS. De berijder van de Street Triple R heeft de keuze tussen drie rijmodi (Road, Rain en Sport). De machine beschikt over tractiecontrole en heeft uiteraard een ABS-systeem. De zesbak is net als op de RS-versie van Triumphs Shift Assist quickshifter voorzien.

De driecilinder huist in het gekende zwarte stalen buizenframe. Op de Street Triple R krijgt het subframe echter een rode coating, zodat het model makkelijker herkenbaar wordt. De zadelhoogte bedraag 825mm. Maar voor kleinere rijders is een versie met lager zadel (780mm) leverbaar.

Showa tekende voor de veerelementen op de Street Triple R. Achteraan is dat een RSU mono-schokbreker met ‘piggyback’ reservoir. Vooraan een 41 mm ‘big piston’ upside-down voorvork. Zowel de schokbreker als de voorvork zijn instelbaar qua veervoorspanning, ingaande en uitgaande demping. Brembo levert de M4.32 monobloc remklauwen (voorwiel) en de remklauw met enkele zuiger voor het achterwiel.

De Street Triple R is leverbaar in twee, enigszins gelijkende, kleurstellingen:

Sapphire Black

 

Matt Silver Ice

De Triumph Speed Triple R wordt in België aan een basisprijs van € 9.500 geïntroduceerd. De Nederlandse basisprijs bedraagt € 11.600.

 

Geschreven op 11 februari 2020
© Motoren & Toerisme