MY 2020: Honda MX en XC line-up

Exact één week nadat Husqvarna en KTM hun crossmodellen voor 2020 op de wereld los lieten, doet Honda hetzelfde. Ook in 2020 zal Honda twee off-roadgamma’s hebben: enerzijds de CRF-R crossmodellen, anderszijds de CRF-RX cross-countrymachines.

 

CRF-R crossmodellen

Voor modeljaar 2020 concentreerden de Honda-ingenieurs zich op de kleinste van de twee crossmodellen, de CRF250R. De kwartliter kreeg grosso modo dezelfde updates als diegenen die de CRF450R voor dit jaar kreeg. Daarmee zit de CRF250R nu op een vergelijkbaar niveau als z’n grote broer.

Honda stelt dat het piekvermogen en het maximaal koppel van de CRF250R met respectievelijk 4% en 8% zijn toegenomen. Maar aangezien Honda de afgelopen jaren nooit cijfers aangaande vermogen en koppel vrijgaf, blijft het absoluut gissen naar de prestaties van de 2020 CRF250R. Wat Honda wel zegt is dat het piekvermogen aan 12.000 opm geproduceerd wordt, terwijl het maximale koppel al bij 10.000 opm geleverd wordt. Ook de vermogensafgifte in het lage en midden toerengebied werd verbeterd. Omdat te bewerkstelligen werden de cilinderkop en het ontwerp van de zuiger onder handen genomen. Verder werden de in- en uitlaatpoorten geoptimaliseerd en dat om het nieuwe nokkenasprofiel zo goed mogelijk te benutten. Tenslotte werd de injectie van de CRF250R ook geherprogrammeerd waardoor de machine nu andere mappings heeft. De machine heeft drie verschillende rijmodi: standard, smooth en agressive.

Ook aan de versnellingsbak van de CRF250R werd gewerkt. De verhouding van de tweede versnelling werd herzien, om de vermogenstoename te exploiteren. De 3e en 4e versnellingen werden van een speciale lage wrijvingscoating voorzien om soepeler schakelen mogelijk te maken.

Wat het rijwielgedeelte betreft, krijgt de CRF250R nu het zelfde frame als de CRF450R. Het betreft een aluminium kokerbalkframe van de zevende generatie. Doordat dit frame een strakker ontworpen scharnierpunt voor de swingarm heeft, weegt het 190 gram minder dan het voorgaande. Ook op de swingarm zelf werd er gewicht bespaard, die is nu identiek aan die van de CRF450R en weegt 160 gram minder. Het nieuwe frame maakt dat de wielbasis van het 2020-model nu 4mm langer is dan die van het voorgaande model.

De Honda CRF250R is naast de selecteerbare rijmodi ook voorzien van een drietraps launch control-systeem. Showa tekende voor de vering, bestaande uit een 49 mm voorvork met stalen veren en een mono-schokbreker achteraan. De wielen komen van DID en Dunlop levert de GeoMax crossbanden. De Honda crossmotoren komen standaard met een Renthal Fatbar.

CRF-RX-modellen

Technisch is de CRF250RX  cross-countrymachine gelijk aan de CRF250R crossmotor. Het verschil zit hem vooral in de benzinetank. Zo heeft de CRF250RX een plastic tank van 8,5 liter, terwijl de CRF250R over een titanium exemplaar van 6,3 liter beschikt. Dat maakt dat de cross-countrymotor rijklaar 3 kg meer weegt (111 kg) dan de crossmotor (108 kg). Verder heeft de CRF250RX ook een carterplaat en een zijstandaard.

 

De CRF250RX heeft ondermeer een zijstandaard en een carterbeschermer.

Dezelfde verschillen zijn er ook tussen de CRF450RX cross-countrymachine en de CRF450R. Weegt de eerste 116 kg rijklaar, dan zet de tweede maar 111 kg op de weegschaal. Ook hier geldt dat de cross-countrymachine het met een plastic benzinetank moet stellen en dat hij met een zijstandaard en carterplaat is uitgerust.

De CRF450RX is met z'n rijklaar gewicht van 116 kg de zwaarste motorfiets uit Honda's off-road-gamma.

De prijzen voor de 2020 Cross- en cross-countrymodellen van Honda worden later dit jaar bekend gemaakt.

 

Tekst: Bart Jacobs

Foto’s: Honda News

Geschreven op 7 mei 2019
© Motoren & Toerisme