Modellengamma Sym

In de fotogenieke polderregio rond Doel verzamelen we in een gezellig cafétje om kennis te maken met de nieuwigheden van Sym. Tot onzer beschikking staat de nieuwe Joymax-Z reeks, de opgefriste Cruisym modellen, de nieuwe HD-300 en de opvolger van de Wolf met de benaming NH. Een hele hap, maar we krijgen een volledige dag om de modellen aan de tand te voelen. 

Joymax-Z

We trappen af met de belangrijkste nieuwigheid, de Joymax-Z reeks. Deze wordt net onder de Cruisym gepositioneerd en is beschikbaar in een 125cc versie (3.899 euro) met 14pk en een 300cc versie (4.899) met 27pk, die exact duizend euro duurder is. Beide versies zijn verkrijgbaar in wit, mat grijs, mat zwart en blauw. De eerste indruk is positief. De zithouding is ruim en comfortabel en de afwerking is degelijk. Ik pruts even met het complex multifunctioneel sleutelgat maar uiteindelijk slaag ik er toch in om de code te kraken. De motor aanzetten, tankdop openen, zadel openen en het stuurslot zitten allemaal verwerkt in dit ene systeem. In het begin verwarrend maar het went snel. Als ik het zadel dan toch open krijg, werp ik een blik in het ruime vak, hiermee kan je zeker boodschappen doen en er passen zonder probleem twee helmen in. Het zadel blijft dankzij een gasveer openstaan, maar dat voelt eerder wankel aan. Onder het stuur heb je nog een extra opbergvak met een USB-lader, dit is trouwens standaard op alle modellen die we vandaag gaan testen. Meerdere kunststof onderdelen zijn in de mal afgedrukt met een mat carbon patroon. Normaal zou ik dit eerder fout vinden, maar hier is het subtiel en ziet er zelfs goed uit. 

Voor een eerlijke vergelijking begin ik bij de 125cc, ik vuur de eencilinder op gang en we vertrekken voor een eerste ronde. Niet veel later wissel ik met een collega voor de 300cc. Het besluit is eenvoudig. Beide zijn no-nonses scooters die comfortabel rijden. In de stad kan je perfect uit de voeten met de 125cc, maar als je vaak buiten de stadsmuren begeeft zou ik altijd de 300cc aanraden. Logischerwijs heeft deze veel meer pit en dit heb je nodig op de autostrade of N-wegen. Het windscherm is aanpasbaar in hoogte, maar hiervoor heb je gereedschap nodig. De tellers zijn duidelijk afleesbaar en zien er goed uit. Doorheen het toerengebied en op elke snelheid zijn beide scooters gevrijwaard van trillingen. Achteraan zijn twee stevige handgrepen en voetsteuntjes om een extra passagier probleemloos mee op stap te nemen, ook het zadel is hier ruim genoeg voor. 

De scooters van Sym worden in Taiwan geproduceerd en ze profileren zich graag in de markt als de ideale combinatie tussen prijs en kwaliteit. Als ik kijk naar zijn concurrenten denk ik aan de Kawasaki J300 (5.299 euro) en de Yamaha XMAX 300 (5.899 euro), respectievelijk 400 euro en 1.000 euro duurder. Daarmee is de Joymax-Z 300 (4.899 euro) inderdaad goedkoper maar het verschil is niet gigantisch. De Kawa scoort hier ook erg sterk. Indrukwekkend is wel dat je bij elk Sym model vanaf 125cc een garantie krijgt van vijf jaar of 100.000 kilometer. 

Cruisym

Deze GT-maxi scooter deelt zijn platform met de Joymax-Z en heeft dus enkele kleine onderhuidse aanpassingen gekregen ten opzichte van de voorganger, zoals een betere ophanging achteraan en een ruimere hellingshoek van 37 graden. Verkrijgbaar als 125 cc (4.199 euro) met 14pk en 300cc (5.199 euro) met 27pk in de kleuren zwart en rood. Net als de Joymax-Z rijdt deze scooter aangenaam, het prijsverschil zit hem in de afwerking. En dit merk je direct als je van de Joymax-Z overstapt op de Cruisym. Alles voelt net iets verfijnder aan. De extra afwerking betekend wel dat er acht kilo’s bijkomen voor de 125cc versies, (van 171kg naar 179kg) en twaalf extra kilo’s voor de 300cc versie (van 184kg naar 196kg). De inhoud van de tank blijft op beide uitvoeringen gelijk op twaalf liter, net als de Joymax-Z. Met een prijsstijging van 300 euro ten opzichte van de Joymax-Z, komt de Cruisym nog dichter in het vaarwater van de Kawasaki en de Yamaha, en speelt het prijsvoordeel een kleinere rol. 

HD-300

Dit model is volledig nieuw en is duidelijk de speelvogel van de groep. Enkel verkrijgbaar als 300cc (4.999 euro) met 27pk en vijf kilogram lichter dan de Joymax-Z. Met zijn grotere velgen (16inch) in plaats van 14 inch, lijkt hij vlotter in te sturen. Het geheel is ook compacter en je zit nog meer in de scooter. De afwerking is hoogstaand, enkel is ook hier het kwakkelende zadel een kleine imperfectie. Het windscherm van de HD is redelijk laag en biedt weinig bescherming bij de topsnelheid van 130 km/u. 

NH-T & NH-X

In tegenstelling tot de scooters zijn deze motoren in China geproduceerd en niet in Taiwan. Ik ben mee met het verhaal dat Sym zijn degelijke producten scherp geprijsd in de markt plaats, maar voor deze nieuwkomers lijkt de slinger te ver doorgeslagen. De motoren zijn schoon van ver maar ver van schoon. Van enige afstand ziet het ontwerp er zeker niet verkeerd uit voor een 125cc maar als je dichterbij komt te staan lijkt het op een samenraapsel van goedkope onderdelen. Enkel de LED-verlichting en de display getuigen van kwaliteit. De X is de straatversie en de T heeft met zijn grotere spaakvelgen offroad aspiraties. 

Ik begin met de NH-X en wordt er allesbehalve warm van. De matige afwerking drijft in elk aspect naar boven. De versnellingsbak rammelt en de vijf versnellingen zijn moeilijk te vinden, laat staan neutraal. Het blok is met 11pk zeer bescheiden, zelfs voor een 125cc. Met mijn bovenlichaam op de tank geplooid, haalt de NH met zeer veel moeite 110 km/u, als de wind juist staat. De remmen geven weinig feedback en veel vertrouwen krijg ik er niet van. Het voelt allemaal zoals het er uit ziet, redelijk goedkoop. De prijs is dan ook het enige argument om deze NH te kopen, 2,799 euro voor de X en 2,999 euro voor de T is zeer scherp. Zijn directe concurrenten zoals de KTM Duke 125, Kawasaki Z125 en de Yamaha MT-125 kosten al snel 2.000 euro meer, in die klasse een enorm verschil. Maar als je kijkt naar merken als Mash, Brixton of KSR, dan vind je modellen met een gelijkaardig prijskaartje.  

Het was een fijne ervaring in de achtertuin van de haven, want het gamma van Sym was voordien onbekend voor mij. De scooters zien er volwassen uit en spelen mee met de Europese en Japanse rivalen en dit tegen een scherpe prijs. De twee motoren die een graantje van het interessante 125cc gamma willen meepikken, overtuigen me helaas niet. 

 

Tekst: Charly de Kinderen

Foto's: Sym

Geschreven op 20 juni 2019
© Motoren & Toerisme