Minitrip: Lotharingen

Metz en Nancy zijn voor de meeste landgenoten niet meer dan potentiële hinderpalen op de Autoroute du Soleil richting winter- of zomervakantie. Maar eigenlijk zijn het pareltjes in een regio die we ten onrechte vaak links laten liggen: Lotharingen of Lorraine. Deze streek kent een rijke geschiedenis, die bij de vorming van onze contreien vaak een cruciale rol speelde.

Tekst & Foto’s: Tom Vander Sande

De slag bij Nancy in 1477 vormt bijvoorbeeld de aanzet van de geweldige podcast ‘De Bourgondiërs’ van Bart van Loo, gebaseerd op zijn populaire boek. In die slag sterft Karel de Stoute, de toenmalige sterke man van Vlaanderen en nog heel wat gebieden in onze omgeving. Zijn poging om Lotharingen in te lijven en een doorgang te creëren tussen de Lage Landen en Bourgondië mislukt, en door de eeuwen heen zal de regio een speelbal blijven op het grensgebied tussen Duitsland, Frankrijk en de Nederlanden. In 2016 werd het laatste hoofdstuk geschreven, toen Lotharingen samen met de Elzas en Champagne-Ardenne tot de regio Grand Est werd versmolten.

Ik heb voor deze korte trip drie dagen uitgetrokken, en dat wil zeggen dat er stevige dagetappes op het programma staan. De eerste honderd kilometer gaan daarom logischerwijze over de snelweg tot net onder Namen, waar de afrit Wierde de ideale startbaan vormt voor bijna duizend kilometer motorplezier. Ik hou halt en help mijn passagier de toepasselijke podcast opstarten in haar bluetooth-oortjes. Kwestie van de dag in het zadel wat aangenamer te maken. Ik loop ondertussen zelf verder warm op de stuurwegen van de Maasvallei. Dinant en Bouillon kregen vroeger al genoeg aandacht en ik raas erlangs, al neem ik gelukkig voor de grens nog even de tijd om de tank van de S 1000 XR vol te gooien. Onze route ontwijkt bewust de woonkernen in Frankrijk, dus komen we amper benzinestations tegen. Een gewaarschuwde motard...

 

De volledige versie van dit reisverhaal lees je in Motoren & Toerisme 5-2020 dat nu te koop is in onze tijdschriftenwinkel.

Geschreven op 25 september 2020
© Motoren & Toerisme